تولیدکننده مواد اولیه کامپوزیت و فایبرگلاس
شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

لاک رزین اپوکسی چیست

لاک رزین اپوکسی
چکیده این مطلب:

لاک رزین اپوکسی یک پوشش شفاف و محافظ است که می‌تواند در پروژه‌های رزین اپوکسی اعمال شود. به مهروموم شدن و محافظت از سطح در ….

نویسنده: حیدر فیلی منتشر شده در: ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ 968 بازدید

لاک رزین اپوکسی یک پوشش شفاف و محافظ است که می‌تواند در پروژه‌های رزین اپوکسی اعمال شود. به مهروموم شدن و محافظت از سطح در برابر خراشیدگی و بریدگی کمک می‌کند.

لاک رزین اپوکسی همچنین در برابر آب مقاوم است که آن را برای استفاده در محیط‌های باز ایدئال می‌کند. انواع مختلفی از لاک رزین اپوکسی در بازار موجود است، بنابراین مهم است که بهترین گزینه را برای پروژه خود انتخاب کنید. برخی از لاک‌ها فقط برای استفاده در فضای داخلی طراحی‌شده‌اند، درحالی‌که برخی دیگر برای کاربردهای داخلی و خارجی مناسب هستند. قبل از خرید حتماً مشخصات محصول را با دقت مطالعه کنید.

لاک رزین اپوکسی

لاک رزین اپوکسی

آیا می‌توانیم روی رزین لاک رزین اپوکسی بزنیم؟

بله می‌توانید روی رزین اپوکسی، لاک رزین اپوکسی بزنید تا زمانی که به‌درستی خشک و پخته‌شده باشد. استفاده از یک‌لایه لاک به محافظت از پروژه شما در برابر آسیب اشعه ماوراءبنفش و سایش و پارگی روزمره کمک می‌کند. برای بهترین نتیجه بهتر است از لاک روغنی یا پلی اورتان استفاده کنید.

فراموش نکنید که بهتر است حداقل دولایه لاک بزنید و اجازه دهید قبل از استفاده از لایه بعدی، هر لایه کاملاً خشک شود. لاک زدن به پروژه شما ظاهر زیبایی می‌بخشد و سال‌ها محافظت می‌کند.

پیشنهاد میشه این مطلب رو بخونی »» چرا رزین اپوکسی کدر میشود

برای لاک زدن رزین از چه چیزی می‌توانیم استفاده کنیم؟

انواع مختلفی از لاک وجود دارد. می‌توانید مقداری را برای سطوح چوبی، فلزی یا پلاستیکی استفاده کنید. بااین‌حال، رایج‌ترین آن‌ها روکش‌های پلی اورتان و لاک هستند که یک‌لایه محافظ در بالای هر چیزی که آن‌ها را روی آن اعمال کرده‌اید ایجاد می‌کند.

بسیاری از تولیدکنندگان به شما خواهند گفت که رزین آن‌ها قبل از ارسال به بیرون لاک شده است. گول نخورید این فقط به این معنی است که آن‌ها از چیزی مانند یک پرایمر بسیار سنگین استفاده کرده‌اند که دارای ویژگی‌های براق است تا از هرگونه ماده زیرین در برابر کنده شدن در حین حمل‌ونقل و غیره محافظت کند … هنگامی‌که پروژه‌های شما ساخته شد، زمان آن رسیده است که پوشش‌های نهایی خود را اعمال کنید.

آیا می‌توانیم روی رزین اپوکسی را شفاف کنیم؟

بله اما برای اطمینان از تمیز بودن سطح و عاری از روغن به چند مرحله نیاز دارد. چندین مارک پوشش شفاف وجود دارد و استفاده از پوششی که با رزین اپوکسی سازگار باشد بسیار مهم است. شما همچنین باید مطمئن شوید که سطح به‌طور کامل (حداقل یک هفته) قبل از اعمال یک‌لایه شفاف خشک‌شده است.

هنگامی‌که لاک شفاف خود را زدید، اجازه دهید 48 ساعت دیگر قبل از دست زدن یا استفاده از پروژه تمام‌شده خشک شود، این کار دوام را تضمین می‌کند و از خراشیدگی و همچنین مشکلات دیگر جلوگیری می‌کند!

لاک رزین اپوکسی

لاک رزین اپوکسی

آیا اپوکسی به لاک می‌چسبد؟

بله. اگر سطح تمیز، خشک و عاری از خاک یا چربی باشد، اپوکسی به‌خوبی به لاک می‌چسبد. شما می‌توانید از اپوکسی بر روی اکثر انواع رنگ استفاده کنید به شرطی که ابتدا یک پوشش خوب از آستر اپوکسی بزنید.

پیشنهاد میشه این مطلب رو بخونی »» چسب رزین اپوکسی

آیا می‌توانیم پلی اورتان را روی رزین قرار دهیم؟

می‌توانید پلی یورتان را روی رزین قرار دهید، اما قبل از استفاده از پلی اورتان باید حداقل یک هفته صبر کنید تا رزین خشک شود.

استفاده از پلی اورتان خیلی زود می‌تواند باعث کنده شدن رزین شود. مطمئن شوید که ابتدا یک منطقه کوچک را آزمایش کرده‌اید تا مطمئن شوید که این دو محصول واکنش نشان نمی‌دهند و آشفتگی ایجاد نمی‌کنند…

از لاک یا رزین استفاده کنم؟

هر دو لاک و رزین انواع مختلفی از پوشش‌ها هستند که از اپوکسی در برابر آسیب آب محافظت می‌کنند.

لاک یک پوشش مبتنی بر نفت است درحالی‌که رزین مبتنی بر روغن گیاهی است که گزینه‌های بیشتری را برای استفاده فراهم می‌کند.

اگر پروژه شما در فضای باز یا در محلی که ممکن است اغلب خیس شود استفاده می‌شود، باید از لاک‌های درجه‌یک دریایی استفاده کنید.

رزین خشک می‌شود تا یک‌لایه شفاف روی بستر ایجاد شود درحالی‌که لاک پس از خشک شدن زرد باقی می‌ماند.

آیا می‌توانیم از لاک آکریلیک روی رزین اپوکسی استفاده کنیم؟

لاک رزین اپوکسی با لاک آکریلیک توصیه نمی‌شود. لاک‌های آکریلیک بر پایه رزین های پلی یورتان ساخته‌شده‌اند که با استفاده از سطوح اپوکسی به‌مرورزمان باعث زرد شدن می‌شوند.

چگونه لاک رزین اپوکسی خود را براق کنیم؟

پس‌ازاینکه رزین اپوکسی خود سخت شد، می‌توانید یک‌لایه لاک شفاف بمالید تا براق شود. انواع مختلفی از لاک موجود است، بنابراین بهترین گزینه را برای پروژه خود انتخاب کنید. حتماً دستورالعمل‌های سازنده را برای کاربرد دنبال کنید.

اگر از لاک روغنی استفاده می‌کنید، حتماً از ماسک تنفسی استفاده کنید تا از تنفس بخار جلوگیری کنید.

در صورت مصرف لاک می‌تواند سمی باشد، بنابراین هنگام استفاده از آن احتیاط کنید.

حداقل دولایه لاک بزنید تا حداکثر محافظت و درخشندگی داشته باشید. قبل از اعمال لایه بعدی، اجازه دهید هر لایه کاملاً خشک شود.

پروژه تمام‌شده شما عالی به نظر می‌رسد و از خط و خش و آسیب‌های دیگر محافظت می‌شود.

لاک اپوکسی

لاک اپوکسی

لاک رزین اپوکسی همان اپوکسی است؟

خیر، لاک نوعی پوشش است که می‌توان آن را روی رزین اپوکسی اعمال کرد. انواع مختلفی از لاک وجود دارد، اما اکثر آن‌ها دارای فرمول روغن یا آب هستند.

لاک معمولاً شفاف است که به رنگ طبیعی و دانه‌های ماده زیرین اجازه می‌دهد تا از بین برود.

رزین اپوکسی یک ماده پلاستیکی است که از دو جزء رزین اپوکسید و هاردنر تشکیل‌شده است. هنگامی‌که این دو جزء باهم مخلوط می‌شوند، واکنش داده و یک ماده پلاستیکی جامد را تشکیل می‌دهند.

از رزین اپوکسی می‌توان برای تولید انواع مختلف محصولات ازجمله میز، سطوح رومیزی و کف استفاده کرد.

پیشنهاد میشه این مطلب رو بخونی »» حلال رزین اپوکسی

آیا لاک رزین اپوکسی و رزین اپوکسی یکسان است؟

لاک و رزین یکی نیستند. لاک را می‌توان از مواد مختلفی تهیه کرد، اما معمولاً یک روغن طبیعی یا مصنوعی است که برای محافظت در برابر سایش و آسیب روی چوب در چندین لایه استفاده می‌شود.

رزین محصول پلیمریزاسیون سایر مواد است که معمولاً طبیعت آلی دارند.

رزین ها برای مصارف بسیاری ازجمله لاک و چسب استفاده می‌شوند. آن‌ها را نباید مستقیماً روی چوب اعمال کرد زیرا می‌توانند به‌مرورزمان باعث تاب برداشتن یا ترک شوند.

تفاوت اصلی که بلافاصله بین رزین اپوکسی و لاک متوجه خواهید شد قوام آن است: رزین اپوکسی شیمی افسون بسیار براق با سطحی زیبا و ضخیم در هنگام پخت است. وقتی نوبت به کاربرد می‌رسد، رزین اپوکسی شیمی افسون روی آن ریخته شده و پخش می‌شود. زمان پخت آن 24 ساعت تا زمان خشک شدن در برابر لمس و 72 ساعت برای درمان کامل است.

لاک نیز براق است، اگرچه به‌اندازه درخششی که با رزین اپوکسی به دست می‌آورید و کاغذ آن نازک نیست. لاک رزین اپوکسی معمولاً رنگ‌شده یا رول می‌شود و زمان خشک شدن بسیار سریع‌تری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 − 1 =