تولیدکننده مواد اولیه کامپوزیت و فایبرگلاس
شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

کربنات کلسیم در مواد شوینده چیست

کربنات کلسیم در مواد شوینده
چکیده این مطلب:

چرا کربنات کلسیم در مواد شوینده استفاده می شود و چه ویژگی هایی دارد. در این مقاله از شیمی افسون با کاربرد کربنات کلسیم در ….

نویسنده: حیدر فیلی منتشر شده در: ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ 885 بازدید

کربنات کلسیم چیست؟

پیش از آنکه ببینیم چطور کربنات کلسیم در مواد شوینده استفاده می شود و کاربرد آن چیست بهتر است با خود کربنات کلسیم آشنا شویم. کربنات کلسیم، caco3 یک فرمول مولکولی،اختراع شده در قرون وسطی است که یک کانی سفید یا شفاف را به شکل کریستال تعریف می کند. کربنات کلسیم (نام معمولی – کلسیت) از نمک کلسیم اسید کربنیک تشکیل شده است.

کربنات کلسیم چه ویژگی هایی دارد؟

به دلیل ویژگی های معدنی و خواص فیزیکی و شیمیایی خوبی که کلسیت دارد، سازندگان مواد شیمیایی معمولا از کربنات کلسیم در مواد شوینده خود استفاده می کنند. در زیر این ویژگی ها را لیست کردیم:

  • در آب کم محلول است (هنگامی که در آب با دی اکسید کربن حل می شود، به کربنات اسید کلسیم تبدیل می شود، به عنوان مثال: بی کربنات کلسیم)
  • کربنات کلسیم با گرم شدن تجزیه می شود – سپس اکسید کلسیم و دی اکسید کربن آزاد می کند (تجزیه حرارتی کربنات کلسیم و کلسینه شدن کربنات کلسیم در دمای بالاتر از 800 درجه سانتیگراد امکان پذیر است).
  • با اسیدها واکنش نشان می دهد (برای مثال ترکیب کربنات کلسیم و اسید هیدروکلریک منجر به آزاد شدن شدید دی اکسید کربن می شود).

ترکیب caco3 در فارماکولوژی استفاده می شود!

نه تنها کربنات کلسیم در مواد شوینده استفاده می شود بلکه در صنایع دیگر همچون پزشکی، ساختمان و زیبایی نیز کاربرد دارد. کربنات کلسیم پزشکی که با نام کربنات کلسیم نیز شناخته می شود، یک فرآورده دارویی است که برای مکمل های کلسیم در بیماری های سیستم عصبی، کلیه، ماهیچه ها، مفاصل و استخوان استفاده می شود.

کاربرد پودر کربنات کلسیم

کاربرد پودر کربنات کلسیم

استفاده در صنعت ساختمان

قرن‏هاست که این ماده خام طبیعی، یعنی کربنات کلسیم برای مردم مهم و با اهمیت بوده است. حلالیت caco3 در آب ضعیف است و پودر آن برای تولید سیمان، یکی از اجزای ضروری ملات سنگ تراشی و گچ کاری فوق العاده است. کلسیت باندهای بادوام با کیفیت بالا را تشکیل می‌دهد که در فضای باز و همچنین در داخل خانه برای سال‌ها دوام می‌آورند.

در صنایع غذایی، کربنات کلسیم به عنوان افزودنی e170 شناخته می شود. ازاین ماده در شیرینی‌ها، آدامس‌ها، برخی نان‌ها، چیپس و کلوچه استفاده می‌شود.

کربنات کلسیم در صنعت زیبایی

کربنات کلسیم در یک واکنش نسبتا ساده، سریع و اقتصادی به دست می آید، به همین خاطر از caco3 در صنعت زیبایی نیز استفاده می شود. این ماده در تولید پودرهای صورت، پودرهای بچه، سایه چشم یا فونداسیون های آرایشی استفاده می شود. همچنین به دلیل اثر سفید کنندگی، جزء محبوب خمیردندان ها است.

استفاده از کربنات کلسیم در کشاورزی و دامپروری

کربنات کلسیم معمولاً در کشاورزی و دامپروری نیزپر کاربرد است. یک کود کلسیمی خاک را غنی می کند، به این صورت که مخلوط های حاوی کربنات کلسیم مکمل های غذایی مناسبی برای حیوانات هستند. محتوای کربنات کلسیم در خاک شاخصی است که کیفیت خاک را نشان می دهد به طوری که هر چه مقدار caco3 کمتر باشد، خاک بازده و پایداری کمتری دارد.

پرورش دهندگان گاو شیری از بی کربنات کلسیم برای تقویت شیردهی و تقویت دستگاه گوارش در حیوانات استفاده می کنند. مشابه کربنات کلسیم مورد استفاده برای مرغ ها، کربنات کلسیم مورد استفاده برای گاوها وضعیت کلی دام را تقویت می کند و از اسیدی شدن، ضعیف شدن یا بیماری ها جلوگیری می کند.

در حال حاضر از کربنات کلسیم برای موارد زیر نیز استفاده می شود:

برای تسکین سوزش سر دل یا اسید معده،

به عنوان واسطه در تولید گچ،

به عنوان یک ماده سفید کننده،

به عنوان یک رنگدانه

توجه داشته باشید که کربنات کلسیم در نرم شدن آب صنعتی نیز نقش دارد. این فرآیند از مکانیزم کمی متفاوت و در عین حال به همان اندازه کارآمد است.

کاربرد کربنات کلسیم در مواد شوینده

کاربرد کربنات کلسیم در مواد شوینده

کاربرد کربنات کلسیم در مواد شوینده

کربنات کلسیم در مواد شوینده نیز استفاده می شود. اگر نگاهی به ترکیبات شوینده تولید شده از کربنات سدیم بیندازیم به عنوان سازنده مواد شوینده نیز حاوی کربنات کلسیم است. کاربرد کربنات کلسیم در مواد شوینده باعث بهبود عملکرد ساختاری شوینده کربنات سدیم می شود، بنابراین خاصیت شویندگی را افزایش می دهد، در حالی که تمایل به رسوب کربنات کلسیم تازه رسوب شده بر روی پارچه های شسته شده را مهار می کند.

استفاده از کربنات کلسیم در مواد شوینده به دلیل سختی کربنات ارزش بالایی دارد. سختی کربنات کلسیم 3  است در حالی که پودر سیلیس 7  است.

در بازار مواد شوینده دو نوع کاربرد اصلی برای مصرف کنندگان وجود دارد: پودرها و کرم ها.

کربنات کلسیم در مواد شوینده

کربنات کلسیم در مواد شوینده

کربنات کلسیم در مواد شوینده پودر لباسشویی

پودرهای لباسشویی مدرن حاوی تعدادی مواد شیمیایی به نسبت های مختلف هستند و مخلوط های پیچیده ای هستند که نیازهای زندگی امروزی را منعکس می کنند. کروماتوگرافی یونی با متروم نشان دهنده یک روش کمی قوی و دقیق برای تجزیه و تحلیل کربنات در انواع ماتریس های نمونه های مختلف است که شامل پودرهای شستشو (مواد شوینده) می شود. آنها باید استانداردهای بالایی را برای تمیز کردن ارائه دهند، تا جایی که برای مردم، پارچه ها و محیط زیست مضر نباشند.

کربنات موجود به عنوان کربنات سدیم یک جزء کلیدی در پودرهای لباسشویی است و سازندگان چنین محصولاتی به روشی ساده و در عین حال قابل اعتماد برای تعیین کمیت حضور آن نیاز دارند تا اطمینان حاصل شود که تحمل کنترل کیفیت حفظ می شود. یک شوینده خاص ممکن است حاوی بیش از یک ماده فعال سطحی باشد و اغلب بر اساس ویژگی یونی آنها در آب طبقه بندی می شوند.شوینده های آنیونی با آلکیل آریل سولفونات ها مشخص می شوند که در آب یونیزه می شوند و یک آنیون بزرگ تولید می کنند.عوامل فعال سطحی کاتیونی یک کاتیون بزرگ تولید می کنند، اما در واقع کمتر در مواد شوینده استفاده می شوند.

اغلب آنها ترکیبات آمونیوم چهارتایی یا مشتقات آمید اسیدهای چرب هستند. مواد شوینده غیر یونی معمولاً از محصولات تراکم الکل ها یا فنل ها با اکسید اتیلن تشکیل شده اند. سازنده مواد شوینده با غیرفعال کردن یون های کلسیم و منیزیم که در غیر این صورت باعث مصرف مولکول های سورفکتانت می شود، اثر سورفکتانت را افزایش می دهد.

کربنات کلسیم در مواد شوینده به خصوص آنهایی که برای شستشوی پارچه هستند بیشتر دیده میشود. سازندگان مواد شوینده معمولی معمولاً مواد معدنی مانند تری پلی فسفات سدیم (که از فسفات های متراکم است)هستند. با این حال، پیشنهاد شده است که استفاده ازمواد شوینده  تشکیل شده ازفسفات می تواند به مشکلات اوتروفیکاسیون کمک کند. مواد شوینده جایگزینی که پیشنهاد شده‌اند، به‌عنوان مثال نیتریلوتری استات سدیم (nta) و مواد پلی‌الکترولیت مصنوعی، نسبت به سازنده‌های شوینده فسفات گران‌تر اما کارآمدتر هستند. سالها پیش پیشنهاد شد که کربنات کلسیم را به کربنات سدیم برای نرم کردن آب قبل از شستشو با صابون اضافه کنند.

از بین بردن لکه سیاه ظروف با کربنات کلسیم

قابلمه و تابه از استفاده زیاد سیاه شده است؟ نه تنها کربنات کلسیم در مواد شوینده کاربرد دارد بلکه میتوانید کربنات کلسیم را مستقیماً روی قابلمه بپاشید و با یک اسفنج مالش دهید. نتیجه فوق العاده است! برای درخشش ظروف و ظروف نقره لکه دار از این پودر سفید غیر سمی استفاده کنید تا به حالت اولیه برگردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 1 =