تولیدکننده مواد اولیه کامپوزیت و فایبرگلاس
پنجشنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

کاربرد اروزیل در داروسازی

اروزیل در داروسازی
چکیده این مطلب:

اروزیل در داروسازی ، پودری کریستالی و سفیدرنگ، تشکیل‌شده از قطرات میکروسکوپی سیلیس آمورف است که به‌عنوان سیلیس پیروژنیک نیز شناخته‌شده است. از ذرات ثانویه ….

نویسنده: حیدر فیلی منتشر شده در: ۰۲ تیر ۱۴۰۱ 974 بازدید

اروزیل در داروسازی ، پودری کریستالی و سفیدرنگ، تشکیل‌شده از قطرات میکروسکوپی سیلیس آمورف است که به‌عنوان سیلیس پیروژنیک نیز شناخته‌شده است. از ذرات ثانویه سه‌شاخه‌ای، زنجیری و سه‌بعدی تشکیل‌شده است که از مساحت سطح بالایی برخوردار است. توانایی جذب مواد گازی، جامد و مایع را دارد.این ماده می‌تواند به‌عنوان عاملی نگهدارندِ رطوبت و ضدتراکم استفاده شود؛ زیرا این ماده توانایی جذب رطوبت به‌اندازه‌ی درصد وزن خود را دارد.

کاربرد اروزیل در داروسازی

اروزیل چیست؟

اروزیل یا در اصطلاح کف سیلیکا، یک ترکیب معدنی است که ماهیت اصلی آن، سیلیس یا دی‌اکسید سیلیسیوم است. این ترکیب جزو مواد شیمیایی خاص، با ساختاری ویژه و کاربردهای منحصربه‌فرد در صنایع شیمیایی و پالایشگاهی است. این ماده در حقیقت از تولید یک کف سیلیکا در حضور شعله تشکیل می‌شود. در ابتدا، اندازه دانه‌های اکسید سیلیسیوم برای تولید اروزیل، 5 تا 50 میلی‌متر است. این ذرات هیچ تخلخلی ندارند و سطح آن‌ها دارای 50 تا 600 مترمربع در هر گرم است. دانسیته ذرات جامد پودر سیلیس در این حالت، 160 تا 190 کیلوگرم در مترمکعب است.

اروزیل به‌عنوان یک غلیظ کننده، فیلر و آنتی کیک در غذاهای پودر شده عمل می‌کند. این ترکیب مانند ژل سیلیس، به‌عنوان یک عامل خشک‌کننده عمل می‌کند و به دلیل خاصیت روشن‌کنندگی در لوازم‌آرایشی استفاده می‌شود. این ماده به‌عنوان ساینده سبک در محصولات استفاده می‌شود. موارد دیگر شامل پرکننده‌های الاستومر سیلیکونی و تنظیم ویسکوزیته در رنگ‌ها، پوشش‌ها، جوهرهای چاپ، چسب‌ها، لوازم‌آرایشی، درزگیرها، مواد بهداشتی، مواد غذایی، نوشیدنی‌ها و رزین‌های پلی‌استر غیراشباع هستند.

اروزیل در داروسازی

اروزیل در داروسازی

ویژگی‌های کاربردی و کاربرد اروزیل در داروسازی یا فوم سیلیکا

این ترکیب به دلیل سطح وسیعی که دارد قابلیت جذب مواد گازی، جامد و مایع را دارد. این مواد توسط فوم سیلیس جذب می‌شوند و پیوند هیدروژنی یا واکنش اسیدی باز ایجاد می‌کنند. این ماده جامدات را در سیستم‌های مایع مانند رنگ یا رزین دفع می‌کند. پوشش‌های آروزیل از اتصال مجدد ذرات کوچک جلوگیری می‌کند. افزایش فوم سیلیس در مرحله پراکندگی عملکرد رنگ‌دانه پوشش را بهبود می‌بخشد.

پیشنهاد میشه این مطلب رو بخونی »» ساخت اروزیل – اروزیل چگونه ساخته می‌شود؟

کاربرد اروزیل در داروسازی

اروزیل‌های دارویی شامل استنشاق‌های با دوز اندازه‌گیری شده (mdis) و استنشاق کننده پودر خشک (dpis) دستگاه‌هایی هستند که مقدار خاصی از دارو را به ریه‌ها می‌رسانند. توزیع اندازه ذرات و شکل دوز تحویلی برای اروزیل های استنشاقی مهم‌تر از سایر فرآورده‌های دارویی معمولی است، زیرا این عوامل تا حد زیادی بر پروفایل رسوب در ریه‌های بیمار تأثیر می‌گذارند. توزیع بهینه اندازه ذرات آیرودینامیکی برای اکثر اروزیل های استنشاقی به‌طورکلی در محدوده 1-5 میکرومتر تشخیص داده‌شده است.

اگرچه آزمایش‌های تکمیلی برای اروزیل های دارویی بر اساس ضربه‌گیرهای آبشاری است، تجزیه‌وتحلیل میکروسکوپی می‌تواند اطلاعات ارزشمندی را در مورد اندازه ذرات و توزیع شکل ذرات دارو ارائه دهد، مانند:

  •  وجود ذرات بزرگ
  • تغییرات در مورفولوژی ذرات ماده دارویی
  • میزان تجمع
  • رشد کریستال
  • وجود ذرات خارجی
  • استنشاقی با دوز اندازه‌گیری شده

دستگاه mdi از یک قوطی و محرک و گاهی اوقات یک‌فاصله ساز تشکیل‌شده است. خود قوطی از یک شیر دوز اندازه‌گیری با یک ساقه محرک تشکیل‌شده است. این فرمول در داخل قوطی قرار دارد و از دارو، یک پیشران گاز مایع و اغلب مواد کمکی تثبیت‌کننده تشکیل‌شده است. با فعال کردن دستگاه یک دوز واحد پیشران مایع که حاوی دارو است آزاد می‌شود. پیشران فرار به قطرات تجزیه می‌شود و سپس تبخیر می‌شود و یک اروزیل حاوی داروی میکرونیزه ایجاد می‌کند که به داخل ریه‌ها استنشاق می‌شود.

پودر اروزیل دارویی (نام لاتین: edicinal erosil powder) یک دی‌اکسید سیلیسیم کلوئیدی بی‌آب بی‌شکل با خلوص بالا و همچنین پوشش دهندگی بالا برای استفاده در محصولات دارویی به کار گرفته می‌شود.(اروزیل در داروسازی)

اروزیل، پودری کریستالی و سفیدرنگ، تشکیل‌شده از قطرات میکروسکوپی سیلیس آمورف است که به‌عنوان سیلیس پیروژنیک نیز شناخته‌شده است. از ذرات ثانویه سه‌شاخه‌ای، زنجیری و سه‌بعدی تشکیل‌شده است که از مساحت سطح بالایی برخوردار است. توانایی جذب مواد گازی، جامد و مایع را دارد.(اروزیل در داروسازی)

این ماده می‌تواند به‌عنوان عاملی نگهدارندِ رطوبت و ضدتراکم استفاده شود؛ زیرا این ماده توانایی جذب رطوبت به‌اندازه‌ی درصد وزن خود را دارد.

اروزیل دارویی دارای چگالی کم، وزن سبک و حجم دهندگی بالایی است؛ که می‌تواند جهت بهبود وضعیت سختی و شکنندگی قرص‌ها استفاده شود.

به‌عنوان عاملی افزایش ویسکوزیته به‌منظور غلیظ شدن و سایزوتروپ مایعات به کار گرفته می‌شود.

هم‌چنین به‌عنوان نگهدارندِ در فرمول ساخت دارو استفاده می‌شود و در دندانپزشکی، از آن در جهت تولید مواد اولیه کامپوزیت‌های دندان، استفاده می‌کنند.

کاربرد اروزیل در داروسازی

کاربرد اروزیل در داروسازی

پیشنهاد میشه این مطلب رو بخونی »» عوارض اروزیل

پودر اروزیل در داروسازی

  • خواص فیزیکی قرص ازجمله شکنندگی و سختی را بهبود می‌دهد.
  • یک عامل افزایش ویسکوزیته مایعات است که باعث افزایش غلظت مایعات می‌شود.
  • از این ماده به‌عنوان عاملی جهت ضخیم شدن و ضد افتادگی مورداستفاده قرار می‌گیرد.
  • از ته‌نشینی جلوگیری می‌کند.
  • پوشش دهندگی بالایی دارد.
  • خاصیت صیقل دهندگی دارد.
  • دارای چگالی کم، حجم دهی بالا و وزن سبکی است.
  • در برابر خراش مقاوم است.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × سه =