تولیدکننده مواد اولیه کامپوزیت و فایبرگلاس
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

چرا هاردنر زرد می‌شود

هاردنر زرد
چکیده این مطلب:

اکسیداسیون (هاردنر زرد) زمانی است که متوجه می شوید که هاردنر اپوکسی شما در ظرف تغییر رنگ داده است، البته این اتفاق ممکن است شما ….

نویسنده: حیدر فیلی منتشر شده در: ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ 960 بازدید

اکسیداسیون (هاردنر زرد) زمانی است که متوجه می شوید که هاردنر اپوکسی شما در ظرف تغییر رنگ داده است، البته این اتفاق ممکن است شما از uv هم استفاده نکرده باشید ولی به دلیل باز بودن ظرف و در مجاورت هوا قرار گرفته باشد سخت کننده اپوکسی در حالت مایع سریعتر زرد می شود زیرا مستقیماً در معرض اکسیژن قرار گرفته است.

هاردنر زرد

هاردنر زرد

چرا هاردنر زرد می‌شود؟

اگر هاردنر شما زرد شده است هنوز هم می‌توانید از هاردنر استفاده کنید، پس آن را بیرون نیندازید!

حتی اگر هاردنر کمی زرد شده باشد، همچنان می‌توان از آن برای بسیاری از پروژه‌ها استفاده کرد. تا زمانی که به‌درستی اندازه‌گیری و مخلوط‌کنید، واکنش شیمیایی همچنان انجام می‌شود و محصول همچنان همان‌طور که انتظار می‌رود درمان می‌شود.

اگرچه ممکن است نخواهید از هاردنر زرد رنگ روی یک قطعه هنری سفید استفاده کنید، اما ما 4 ایده مختلف برای استفاده از رزین اپوکسی تاریخ‌مصرف گذشته داریم که شامل:

  • پوشش نقاشی‌های رنگارنگ
  • ساخت زیرلیوانی جوهر الکلی
  • رنگ‌آمیزی آن برای ایجاد هنر جریان
  • استفاده از آن روی چوب

خرید عمده انواع جوهر رنگ و رنگ اپوکسی مرغوب به قیمت ارزان در شیمی افسون

اگر برای مدت طولانی با رزین اپوکسی کارکرده‌اید، احتمالاً متوجه شده‌اید که بعد از مدتی تمایل به زرد شدن دارد. البته گاهی اوقات این مشکلی نیست، اما پروژه‌هایی وجود دارد که ممکن است بخواهید از آن اجتناب کنید؛ بنابراین، بیایید ببینیم چرا این اتفاق می‌افتد و چه‌کاری می‌توان در مورد آن انجام داد.

هنگامی‌که هاردنر ساخته شد، فرآیندی به نام اکسیداسیون آغاز می‌شود که به‌مرورزمان باعث تیره شدن هاردنر می‌شود.

به دلیل قرار گرفتن در معرض اکسیژن حتی در صورت باز نشدن هم ممکن است زردی رخ دهد زیرا بطری‌های پلاستیکی hdpe که در آن بسته‌بندی می‌شود به محصول اجازه تنفس و انبساط می‌دهد.

اما جای نگرانی نیست، حتی اگر هاردنر کمی رنگ زرد داشته باشد، بازهم می‌توان از آن استفاده کرد و به‌درستی درمان می‌شود. هنگامی‌که آن را به‌طور مساوی با رزین مخلوط‌کنید، محصول نهایی کریستال شفاف می‌شود.

اگر هاردنر اپوکسی شما به رنگ زرد (هاردنر زرد)یا نارنجی تیره است، ممکن است تاریخ انقضا به پایان رسیده باشد، محصول در دماهای شدید نگهداری شده یا در معرض اشعه فرابنفش قرارگرفته باشد. اپوکسی شما همچنان باید به‌درستی عمل کند، اما مهم است که رنگ هاردنر مخلوط شده با اپوکسی را آزمایش کنید، زیرا درصورتی‌که رنگ هاردنر زرد یا نارنجی تیره باشد، می‌تواند باعث تغییر رنگ شود. اکثر مشتریان از محصول منقضی شده برای استفاده با رنگ‌دانه‌های تیره استفاده می‌کنند و محصول جدید را برای رنگ‌دانه‌های روشن‌تر یا رنگ شفاف خریداری می‌کنند.

زرد شدن کیت رزین دوقسمتی کاملاً طبیعی است. درواقع، تمام کیت‌های رزین درنهایت زرد می‌شوند. بااین‌حال، متأسفانه، تعیین دقیق زمان وقوع آن دشوار است. هاردنر ابتدا زرد می‌شود. درحالی‌که قسمت رزین ممکن است زرد شود، هاردنر سریع‌تر زرد می‌شود.

زردی هاردنر

زردی هاردنر

اجزای کیت رزین به دو دلیل زرد(هاردنر زرد)می‌شوند:

  1. کیت قدیمی است.

شما باید از کیت‌های رزین اپوکسی تولیدشده در یک سال پس از تولید استفاده کنید. فقط به‌اندازه کافی رزین بخرید که بتوانید در عرض شش ماه از آن استفاده کنید، با دانستن اینکه در صورت لزوم می‌توانید کمی بیشتر مصرف کنید.

  1. کیت در حال اکسید شدن است.

بطری‌های باز اجازه می‌دهد تا مایع در معرض اکسیژن هوا قرار گیرد و باعث زرد شدن آن‌ها شود. پس از باز کردن کیت رزین، باید در اسرع وقت از آن استفاده کنید، ترجیحاً ظرف 30 روز.

به‌هرحال، بهتر است بدانید که اگر رزین را از ما خریداری کنید، تازه‌ترین و شفاف‌ترین رزین را در هرکجا دریافت خواهید کرد.

علل احتمالی زرد شدن هاردنر و اپوکسی (هاردنر زرد)

همه اشکال اپوکسی زرد نمی‌شوند و می‌توان رزین اپوکسی با فرمول خاص را خریداری کرد که تغییر رنگ نمی‌دهد، اما اکثر فرم‌ها تغییر رنگ می‌دهند و سه دلیل اصلی برای این امر وجود دارد:

قرار گرفتن در معرض نور فرابنفش

بدون شک این شایع‌ترین دلیل تغییر رنگ رزین اپوکسی است.

قرار گرفتن در معرض دمای بالا برای مدت‌زمان طولانی

این امر کمتر رایج است، اما اگر مواد رزین اپوکسی خود را درجایی بگذارید که دمای آن کنترل نشده باشد یا محصول نهایی درجایی بدون محیط کنترل‌شده با دما قرار گیرد، ممکن است اتفاق بیفتد.

قرار گرفتن در معرض آب

اگر فضای ذخیره‌سازی ضعیفی را برای رزین اپوکسی انتخاب کرده باشید یا اگر ظرف را با رزین در زمان‌های مختلف باز و بسته کرده باشید و رطوبت جو رزین را آلوده کند، این اتفاق می‌افتد. محصول تمام‌شده در مکانی مرطوب قرار می‌گیرد و/یا به‌طور مرتب در معرض آب قرار می‌گیرد.

شایان‌ذکر است که زرد شدن رزین اپوکسی به‌خودی‌خود مضر نیست و نباید آسیب واقعی به خواص رزین شما وارد کند، اما ممکن است کمی ناخوشایند باشد.

مکانیسم تغییر رنگ UV و رزین اپوکسی (هاردنر زرد)

قرار گرفتن در معرض نور فرابنفش شایع‌ترین علت زرد شدن رزین اپوکسی است و به این دلیل است که UV جزء نور طبیعی است. Uv شکل خفیفی از تشعشعات است که در صورت قرار گرفتن در معرض طولانی‌مدت می‌تواند برای سلامت انسان خطرناک باشد و باعث جهش ژنتیکی و سرطان شود.

بااین‌حال، تأثیر UV بر روی رزین اپوکسی با تأثیر UV بر روی پوست انسان متفاوت است. در رزین، باگذشت زمان، اشعه ماوراءبنفش، مولکول‌های پلیمرها را تحریک می‌کند و باعث تجزیه آن‌ها می‌شود. این‌یک اثر طبیعی قرار گرفتن در معرض نور است.

هنگامی‌که رزین در معرض نور قرار می‌گیرد، زردی بلافاصله شروع می‌شود، اگرچه ممکن است زمان لازم باشد تا برای چشم قابل‌توجه شود. یک زرد ملایم می‌تواند تا 24 ساعت پس از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراءبنفش ظاهر شود، اما هر چه اپوکسی طولانی‌تر در نور بماند، بدتر می‌شود و بیشتر آسیب‌ها در عرض 2-3 ماه رخ می‌دهد.

پس از قرار گرفتن در معرض نور فرابنفش، رزین اپوکسی به زرد شدن ادامه می‌دهد، حتی اگر درجایی قرار گیرد که دیگر در معرض نور قرار نگیرد!

علاوه بر اینکه متوجه می‌شوید که رزین اپوکسی شما می‌تواند تغییر رنگ دهد، ممکن است متوجه شوید که عامل هاردنر اپوکسی شما نیز در بطری که آن را در آن نگه می‌دارید زرد شده و تغییر رنگ می‌دهد.(هاردنر زرد)

بااین‌حال، این ناشی از نور فرابنفش نیست، بلکه به دلیل اکسیداسیون ترکیبات در خود بطری است. هنگامی‌که بطری جدید هاردنر اپوکسی را باز می‌کنید و هوا را به داخل بطری می‌دهید، این فرآیند را شروع می‌کنید و هیچ راهی برای کاهش سرعت آن وجود ندارد.

بطری‌های بزرگ‌تر آن را بدتر می‌کند.

بنابراین، این مشکل در بطری‌های بزرگ هاردنر که برای مدتی در اطراف نگهداری می‌شوند، نسبت به بطری‌های کوچکی که معمولاً قبل از اینکه فرآیند اکسیداسیون به‌اندازه کافی برای شروع زرد شدن تمام شود، رایج‌تر است.

البته مشکل جدی نیست!

خوشبختانه، هنگام استفاده از هاردنر، این زرد شدن مشکل جدی نیست. چرا؟ زیرا ابتدا هاردنر را با افزودن رزین به آن رقیق می‌کنید. سپس آن را در یک‌لایه نازک پخش‌کنید که باعث می‌شود تغییر رنگ به‌سختی قابل‌توجه باشد.

فرآیند اکسیداسیون روی عامل هاردنر زمانی که با رزین نیز استفاده می‌شود، متوقف می‌شود؛ بنابراین، دیگر زردی وجود نخواهد داشت.

نتیجه برای هاردنر زرد و زردی هاردنر

اکنون می‌دانید به همین دلیل است که هاردنر زرد  می‌شود: رزین اپوکسی شما در معرض یکی یا همه موارد زیر قرارگرفته است – نور فرابنفش، دمای بالا و/یا مقادیر بیش‌ازحد آب. شما همچنین می‌دانید که برای جلوگیری از آن چه‌کاری می‌توانید انجام دهید. با استفاده از مواد آب‌بندی، رزین اپوکسی فرمول ویژه، حذف نور UV یا پذیرش تغییر و استفاده از سایه‌ای از رزین که آن را می‌پوشاند.

محصولات پربازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + چهار =