تولیدکننده مواد اولیه کامپوزیت و فایبرگلاس
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

ترکیب رزین و هاردنر

لوازم ترکیب رزین و هاردنر
چکیده این مطلب:

در این مقاله نحوه ترکیب رزین و هاردنر و نسبت های رزین و هاردنر را باهم بررسی میکنیم، به شما کمک میکنیم که چگونه رزین ….

نویسنده: حیدر فیلی منتشر شده در: ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ 980 بازدید

در این مقاله نحوه ترکیب رزین و هاردنر و نسبت های رزین و هاردنر را باهم بررسی میکنیم، به شما کمک میکنیم که چگونه رزین و هاردنر را مخلوط‌کنیم و حباب ها را از بین ببریم. پس با ما همراه باشید.

چگونه رزین و هاردنر را مخلوط‌ کنیم؟

لوازم ترکیب رزین و هاردنر

لوازم ترکیب رزین و هاردنر

لوازم موردنیاز برای ترکیب رزین و هاردنر

اندازه‌گیری دقیق و مخلوط کردن کامل رزین اپوکسی و هاردنر برای عمل‌آوری مناسب اپوکسی، ضروری است. مراحل انجام کار به شکل زیر است:

مرحله 1: وسایل موردنیاز (ترکیب رزین و هاردنر)

  • لاتکس یک‌بارمصرف یا دستکش لاستیکی قابل‌استفاده مجدد
  • ظرف پلاستیکی (اگر از مواد بازیافتی استفاده می‌کنید، از هر چیزی که چربی/روغن را در خود نگه می‌دارد، خودداری کنید)
  • میله یا یک چوب بستنی تمیز
  • ترازو دیجیتال کوچک آشپزخانه یا سیلندرهای مدرج یک‌بارمصرف (پیمانه اندازه‌گیری)

* مطمئن شوید که با فنجان‌ها و برس‌های تمیز شروع می‌کنید تا از ریختن هرگونه کثیفی یا زباله در مخلوط رزین جلوگیری کنید. در مرحله بعد، رزین و هاردنر را در یک ظرف پلاستیکی تمیز، فلزی یا کاغذی بدون موم بریزید. از ظروف شیشه‌ای یا فوم استفاده نکنید. با تغییر نسبت مخلوط، زمان پخت اپوکسی را تنظیم نکنید. یک نسبت دقیق برای اپوکسی ضروری است تا به‌طور کامل عمل کند و خواص فیزیکی آن را توسعه دهد.

مرحله 2: رزین خود را انتخاب کنید. (ترکیب رزین و هاردنر)

مرحله 3: اندازه‌گیری با وزن یا حجم (ترکیب رزین و هاردنر)

 نحوه اندازه‌گیری هاردنر و رزین (ترکیب رزین و هاردنر)

اندازه گیری رزین ترکیب رزین و هاردنر

اندازه گیری رزین ترکیب رزین و هاردنر

مراحل اندازه‌گیری وزن یا حجم کمی متفاوت است:

اندازه‌گیری وزن (با استفاده از ترازوی دیجیتال)

باقدرت دادن به مقیاس خود و انتخاب واحد اندازه‌گیری خود شروع کنید. اکثر ترازوها برحسب گرم یا اونس اندازه‌گیری می‌شوند. اطمینان حاصل کنید که واحد اندازه‌گیری را انتخاب کرده‌اید که می‌تواند به شما در تعیین 0.1 گرم کمک کند. اگر مقدار آن‌قدر کوچک باشد که مقیاس نتواند اندازه‌گیری دقیقی را ارائه دهد، به‌دست آوردن مخلوط‌های ثابت سخت خواهد بود.

فنجان مخلوط‌کن خود را روی ترازو قرار دهید و با فشار دادن دکمه‌ی میزان، ترازو را به صفر برسانید.

ابتدا اپوکسی خود را بریزید و مقدار ریخته شده را یادداشت کنید.

مقدار هاردنر موردنیاز را بر اساس مقدار رزین اپوکسی که ریخته‌اید محاسبه کنید.

هاردنر خود را مستقیماً از بطری به مخلوط‌ها بریزید. اپوکسی و هاردنر چگالی متفاوتی دارند، یعنی وزن اپوکسی از هاردنر بیشتر است. با ریختن مقدار اپوکسی موردنیاز مخلوط خود در فنجان اندازه‌گیری مدرج شروع کنید. هنگام ریختن، مطمئن شوید که پایین سطح مایع منحنی، با خطی که می‌ریزید مطابقت داشته باشد. توجه داشته باشید که اپوکسی گرم‌تر صاف می‌ماند، بنابراین قبل از محاسبه میزان سختی گیر موردنیاز، یک‌لحظه به آن فرصت دهید تا ته‌نشین شود.

سپس هاردنر موردنیاز را داخل آن بریزید تا مخلوط کامل شود. همیشه با استفاده از دستورالعمل‌های سازنده چاپ‌شده روی بطری بررسی کنید.

مرحله 4: رزین را مخلوط‌کنید. (ترکیب رزین و هاردنر)

اکنون آماده مخلوط کردن هستید. هنگام اندازه‌گیری وزن یا حجم (بدون پمپ)، باید رزین‌ها و هاردنرها را برحسب وزن یا حجم اندازه‌گیری کنید تا به نسبت صحیح رزین ۲ قسمتی به هاردنر ۱ قسمتی برسید:

حجم – برای دستیابی به نسبت صحیح مخلوط 2:1 برحسب حجم، کافی است قبل از مخلوط کردن اجزا، رزین 2 قسمتی را به 1 قسمت هاردنر اندازه‌گیری کنید.

وزن – اندازه‌گیری دقیق وزن برای این نسبت‌ها به دلیل چگالی رزین و هاردنر کمی با نسبت حجم متفاوت است. برچسب هاردنر یا برگه اطلاعات فنی نسبت وزن ترکیب رزین و هاردنر را که با آن کار می‌کنید ببینید و از ترازو برای اندازه‌گیری وزن موردنظر استفاده کنید.

پس‌ازاینکه دو قسمت به نسبت صحیح ریخته شد، آن‌ها را به مدت 2 تا 3 دقیقه کامل باهمزن باهم مخلوط‌کنید. برای مقادیر بیشتر مدت‌زمان بیشتری مخلوط‌کنید.

در حین هم زدن حتماً کناره‌ها، گوشه‌ها و کف ظرف را چندین بار هم بزنید. مطمئن شوید که تمام هاردنر کاملاً با اپوکسی مخلوط شده است و از سخت شدن نامناسب رزین جلوگیری می‌کند.

مجدد مطمئن شوید هر دو طرف فنجان همزن را نیز هم زده‌اید. اگر مخلوط یک قوام ندارد (رگه‌هایی باقی می‌ماند)، به هم زدن ادامه دهید تا کاملاً مخلوط شوند.

مرحله 5: پخش رزین (ترکیب رزین و هاردنر)

پخش رزین ترکیب رزین و هاردنر

پخش رزین ترکیب رزین و هاردنر

از انجام رزین‌های اپوکسی برای لمینیت و پوشش گرم در خارج از دماهای سرد، روی سطوح دارای متراکم یا در روزهای با رطوبت بالا خودداری کنید. اپوکسی‌های پخت محیطی به‌شدت تحت تأثیر دما و رطوبت قرار می‌گیرند.

ابتدا یک‌لایه بسیار نازک از اپوکسی مخلوط را پخش‌کنید و سپس با استفاده از یک برس سطح را صاف کنید. این امر رزین را راحت‌تر در مناطق بزرگ‌تر پخش می‌کند.

بلافاصله شروع به ریختن اپوکسی کنید. هر چه مقدار مواد مخلوط شده در فنجان بیشتر باشد زمان کار سریع‌تر است.

اگر رزین اپوکسی بیشتری موردنیاز است، یا مشکلاتی در ته‌نشین شدن وجود دارد، صبر کنید تا رزین شروع به چسباندن کند و لایه دوم نازکی را اعمال کنید و نقاط پایین را پرکنید. برای بهترین کاربرد، اپوکسی را به‌صورت متقاطع اعمال کنید و سپس اجازه دهید قبل از شروع به کار ته‌نشین شود.

* نحوه از بین بردن حباب رزین *

بعد از هم زدن اگر داخل محلول به‌دست‌آمده حباب دیدید نگران نشوید. پس‌ازاینکه رزین را داخل قالب ریختید و آن را پخش کردید می‌توانید به‌وسیله تورچ یا فندک آن‌ها را از بین ببرید.

بعدازاینکه محلول را به‌خوبی مخلوط کردید 15 دقیقه فرصت دارید تا آن را داخل قالب بریزید و حباب‌ها را قبل از سخت شدن رزین از بین ببرید.

مرحله 6: سطوح را برای چسبندگی آماده کنید. (ترکیب رزین و هاردنر)

برای چسبندگی ثانویه (مکانیکی) خوب، سطوح اتصال باید تمیز، خشک و سمباده شوند.

  • پیوندهای اولیه (شیمیایی)

پیوندهای اولیه یا شیمیایی زمانی ایجاد می‌شوند که اپوکسی تازه را روی اپوکسی نیمه‌پخته‌شده بمالید. پیوند اولیه به پیوند شیمیایی لایه‌های اپوکسی متکی است که در آن مولکول‌های رزین و هاردنر از لایه قبلی هنوز در حال واکنش هستند و بنابراین می‌توانند با لایه اپوکسی بعدی واکنش شیمیایی دهند. این کار اجازه می‌دهد تا تمام لایه‌های اپوکسی باهم پخته شوند و در یک‌لایه ذوب شوند. هنگام استفاده از اپوکسی تازه روی اپوکسی نیمه‌پخته‌شده، نیازی به آماده‌سازی سطح نیست.

  • پیوندهای ثانویه (مکانیکی).

پیوندهای ثانویه یا مکانیکی زمانی اتفاق می‌افتند که برای اولین بار اپوکسی را روی یک بستر اعمال می‌کنید یا لایه‌های بعدی را روی یک پوشش اپوکسی که کاملاً پخته‌شده است اعمال می‌کنید. پیوندهای ثانویه به توانایی اپوکسی برای کلید کردن منافذ یا خراش روی سطح متکی هستند، بنابراین این پیوندها ماهیت مکانیکی دارند.

هنگامی‌که سطح را به‌درستی برای اتصال ثانویه (مکانیکی) آماده می‌کنید، باید تمیز باشد تا چسبندگی خوبی را ایجاد کند.

  • جلوگیری از چسبندگی

گاهی اوقات شما نمی‌خواهید اپوکسی به یک سطح خاص مانند سطح قالب بچسبد. مواد / بسترهایی که اپوکسی به آن‌ها نمی‌چسبد عبارت‌اند از: نوار سلفون شفاف، لایه پلاستیکی نازک، پلاستیک پلی‌اتیلن و پلاستیک پلی‌پروپیلن. همچنین می‌توانید از عوامل آزادکننده قالب مانند موم خمیری، رهاسازی شیمیایی و pva (پلی وینیل الکل) برای جلوگیری از چسبندگی استفاده کنید.

  • مرحله 7: پاک‌سازی اپوکسی (ترکیب رزین و هاردنر)

ترکیب رزین و هاردنر یک واکنش شیمیایی را آغاز می‌کند که مایع ترکیب‌شده را به جامد تبدیل می‌کند که به زمان درمان گفته می‌شود. همان‌طور که اپوکسی پخته می‌شود، قبل از اینکه به حالت‌جامد برسد، از حالت مایع به حالت ژل درمی‌آید. زمان پخت زمانی که اپوکسی گرم‌تر است کوتاه‌تر و زمانی که اپوکسی سردتر است طولانی‌تر است.

در اینجا برخی از اصطلاحات وجود دارد که ممکن است در دستورالعمل‌های پخت یا بسته‌بندی مشاهده کنید:

زمان باز مایع:

به این مرحله زمان کار یا زمان خواب مرطوب نیز می‌گویند. بخشی از زمان پخت پس از اختلاط است که مخلوط اپوکسی به‌صورت مایع باقی می‌ماند و قابل کار است. تمام مونتاژ و بستن را در زمان باز انجام دهید تا از اتصال قابل‌اعتماد اطمینان حاصل کنید.

ژل – مرحله پخت اولیه:

اپوکسی زمانی که شروع به ژل شدن یا شروع به کار می‌کند به مرحله پخت اولیه می‌رود. اپوکسی دیگر قابل‌اجرا نیست و از قوام ژل چسبنده به استحکام لاستیک سخت تبدیل می‌شود. مخلوط تقریباً در اواسط مرحله پخت اولیه بدون چسبندگی می‌شود. درحالی‌که اپوکسی هنوز چسبنده است، بااین‌حال، مطمئن شوید که چسبندگی مناسبی دارد زیرا با نزدیک شدن مخلوط به فاز نهایی، پتانسیل پیوند شیمیایی کاهش می‌یابد.

جامد-فاز پخت نهایی:

مخلوط رزین اپوکسی و هاردنر به حالت‌جامد رسیده است و می‌توانید آن را با سنباده خشک‌کنید. در این مرحله، اپوکسی به بیشترین قدرت نهایی خود رسیده است. قبل از اعمال اپوکسی بیشتر، باید سطح را تمیز، خشک و سنباده بزنید تا اتصال ثانویه (مکانیکی) خوبی ایجاد شود. این مخلوط برای چند روز تا دو هفته آینده در دمای اتاق (77 درجه فارنهایت یا 22 درجه سانتی‌گراد) به پختن ادامه می‌دهد و تبدیل به یک جامد پلاستیکی خنثی می‌شود.

مرحله 8: تکمیل کار!(ترکیب رزین و هاردنر)

مهم‌ترین نکته‌ای که در انتخاب روکش نهایی باید در نظر گرفت محافظت از اپوکسی در برابر نور خورشید است. محافظت طولانی‌مدت در برابر اشعه ماوراءبنفش بستگی به این دارد که پوشش نهایی چقدر فیلترها یا رنگ‌دانه‌های UV خود را روی پوشش اپوکسی حفظ می‌کند. یک روکش براق نسبت بیشتری از نوری که به سطح برخورد می‌کند را به سطح منعکس می‌کند. (پوشش سفید، مخصوصاً سفید براق، بیشترین دوام را خواهد داشت.)

سازگاری با پوشش: اکثر انواع پوشش‌ها با اپوکسی سازگار هستند. اپوکسی کاملاً پخته‌شده یک پلاستیک تقریباً کاملاً بی‌اثر و سخت است. اکثر حلال‌های رنگ نرم نمی‌شوند، متورم نمی‌شوند یا با آن واکنش نشان نمی‌دهند.

ترکیب رزین و هاردنر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × چهار =