تولیدکننده مواد اولیه کامپوزیت و فایبرگلاس
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

آموزش رزین اپوکسی چوب

آموزش رزین اپوکسی چوب
چکیده این مطلب:

فهرست این محتوا: پنهان 1) آموزش رزین اپوکسی چوب 2) بهترین اپوکسی برای چوب 3) آیا آیتم شما در معرض نور خورشید و عناصر قرار ….

نویسنده: حیدر فیلی منتشر شده در: ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ 929 بازدید

آموزش رزین اپوکسی چوب

در این مقاله قرار است درباره مراحل و نکات مهم و ضروری آموزش رزین اپوکسی چوب بپردازیم. رزین اپوکسی آنقدر محصولی همه کاره است که می توان از آن برای پروژه‌های مختلف استفاده کرد. یکی از کاربردهای فوق العاده اپوکسی، ادغام آن با چوب است. شما می‌توانید به راحتی از رزین اپوکسی برای آب بندی چوب و تعمیرات بادوام چوب خود استفاده کنید.

شما همچنین می‌توانید با قالب گیری رزین روی چوب، میزهای طراحی شگفت انگیزی بسازید. رزین اپوکسی را می توان روی میز و کف نیز استفاده کرد. حتی طرح های کفپوش سه بعدی رزینی زیبا ایجادکنید. نکات مهمی که پیش از کار با رزین و در ارتباط با آموزش رزین اپوکسی چوب بهتر است بدانید تیتروار لیست شده اند:

  • اطمینان حاصل کنید که سطحی که می‌خواهید پوشش دهید، کاملاً تمیز و آماده شده است.
  • زمان و نسبت اختلاط صحیح، پیروی از دستورالعمل‌های سازنده بسیار مهم است.
  • یک محیط کاری ایده آل
  • زمانی که رزین و هاردنر کاملاً مخلوط شدند، یک واکنش گرمازا شروع می‌شود. سپس مایع تبدیل به ژل‌مانند می‌شود و درنهایت به یک سطح جامد و سخت تبدیل می‌شود.
  • بسته به کاری که انجام می‌دهید، فرآیند پخت مدتی طول خواهد کشید. سایر عوامل مؤثر بر زمان پخت عبارت‌اند از:
  • محیط و دما
  • نوع هاردنر ای که استفاده می‌کنید.
  • مقدار گرمای منتشرشده
  • نوع و دمای سطح پایه‌ای که قصد پوشش آن رادارید. (سطوح می‌تواند چوب، فلز، لمینت، بتن و غیره باشد.)
آموزش رزین اپوکسی چوب

آموزش رزین اپوکسی چوب

پیشنهاد میشه این مطلب رو بخونی »» انواع رزین اپوکسی چوب

بهترین اپوکسی برای چوب

چوب چیزی است که به رطوبت واکنش نشان می‌دهد و باعث می‌شود که با افزایش رطوبت متورم شود یا در شرایط خشک کمی کوچک شود که یکی از مسائلی است که در کنار هم قرار دادن چوب و رزین را دشوار می‌کند.

برخی از عواملی که در آموزش رزین اپوکسی چوب باید برای پروژه‌های چوب و رزین خود در نظر بگیرید:

آیا آیتم شما در معرض نور خورشید و عناصر قرار می‌گیرد؟

– یک رزین ضخیم برای ریخته‌گری قالب و همچنین برای پر کردن شکاف‌ها و سوراخ‌های چوب باید استفاده شود.

– از رزین نازک‌تری برای پوشش سطوح چوبی خود استفاده کنید.

رزین اپوکسی و محافظت در برابر اشعه ماوراءبنفش

رزین اپوکسی شفاف کریستالی یک انتخاب رایج و رایج است، اما باگذشت زمان زرد می‌شود؛ بنابراین، اگر می‌خواهید از رزین اپوکسی در کاربردهای بیرونی استفاده کنید، باید یک رزین مقاوم در برابر UV تهیه کنید. همچنین می‌توانید افزودنی‌های دیگری را خریداری کنید که مقاومت در برابر نور را بهبود می‌بخشد.

آموزش رزین اپوکسی چوب درخت

آموزش رزین اپوکسی چوب میز گرد

پیشنهاد میشه این مطلب رو بخونی »» انواع رزین اپوکسی چوب

7 مرحله از آموزش رزین اپوکسی چوب

رزین اپوکسی به شکل یک مایع 2 قسمتی است که پس از مخلوط شدن با یکدیگر، به یک پوشش براق و بادوام تبدیل می‌شود. برای پوشاندن چوب یا ایجاد یک‌لایه محافظ و زیبا عالی است و در بسیاری از پروژه‌های مختلف صنایع‌دستی استفاده می‌شود. برای پوشاندن چوب با اپوکسی، به یک کیت اپوکسی که همراه با رزین و هاردنر و همچنین چند ابزار همزن و پخش‌کننده، نیاز دارید. درحالی‌که اپوکسی حداقل 24 ساعت طول می‌کشد تا سخت شود، فرآیند اعمال آن بر روی چوب نسبتاً آسان و سریع است.

در زیر آموزش رزین اپوکسی چوب را در 7 مرحله دنبال می‌کنیم:

مرحله اول: چوب را سنباده بزنید تا سطحی صاف ایجاد کنید. اگر قطعه چوبی که قصد دارید روی آن را با اپوکسی بپوشانید، ناصاف یا ناهموار است، از یک سنگ سنباده استفاده کنید و سطح صاف و یکنواختی ایجاد کنید.

مرحله دوم: گردوغبار و خاک را از روی چوب پاک‌کنید. هرگونه کثیفی یا گردوغبار حاصل از سنباده زدن چوب را با استفاده از یکپارچه تمیز پاک‌کنید. اگر می‌خواهید پارچه را مرطوب کنید تا گردوغبار از بین برود، قبل از پوشش دادن آن در اپوکسی، اجازه دهید چوب کاملاً خشک شود.

مرحله سوم: با استفاده از مقوا یا پلاستیک از سطوح خود در برابر اپوکسی محافظت کنید.

یک سطح صاف را برای انجام پروژه خود انتخاب کنید، مانند میز آشپزخانه یا میز کار. سطح را با مقوای ضخیم و حتی یک‌تکه پلاستیک بپوشانید تا اپوکسی میز شمارا خراب نکند. در صورت لزوم از چندلایه مقوا یا پلاستیک استفاده کنید.

مرحله چهارم: اپوکسی را در محیطی با تهویه مناسب و بدون گردوغبار مخلوط‌کنید.

رزین و هاردنر را در ظرف‌های یک‌بارمصرف جداگانه اندازه‌گیری کنید. انواع مختلف اپوکسی نسبت‌های متفاوتی از رزین به هاردنر دارند، بنابراین دستورالعمل‌ها را به‌دقت دنبال کنید تا مطمئن شوید که مقدار صحیح هرکدام را ریخته‌اید. رزین را در یک فنجان یک‌بارمصرف و هاردنر را در فنجان دیگر بریزید.

مرحله پنجم: اپوکسی را با شروع از مرکز روی چوب بریزید. بعدازاینکه اپوکسی کاملاً مخلوط شد، آن را بااحتیاط روی چوب بریزید. ازآنجایی‌که این اولین لایه است، اگر کاملاً یکنواخت نیست نگران نباشید. از وسط شروع کنید و به‌اندازه‌ای بریزید که کل تکه چوب را در یک‌لایه نازک بپوشاند.

مهم نیست که در اولین لایه چگونه اپوکسی را روی چوب بریزید تا کل چوب را بپوشاند. برخی از افراد دوست دارند یک توده بزرگ اپوکسی را در وسط چوب بریزند و آن را پخش کنند، درحالی‌که برخی دیگر جریان‌های نازکی از اپوکسی را در اطراف کل قطعه چوب می‌ریزند.

مرحله ششم: از یک برس فوم برای کشیدن اپوکسی به سمت لبه‌های چوب استفاده کنید. برس فوم را در اپوکسی قرار دهید و با استفاده از برس شروع به کشیدن اپوکسی روی لبه‌ها با حرکات عقب و جلو کنید. با استفاده از برس فوم، اپوکسی اضافی را از طرفین پاک‌کنید.

با حرکت دادن منبع حرارتی روی اپوکسی از شر حباب‌های هوا خلاص شوید. حباب‌های هوا بخش اجتناب‌ناپذیر از ریختن اپوکسی هستند، اما می‌توانید با استفاده از تفنگ حرارتی، مشعل یا سشوار از شر آن‌ها خلاص شوید. منبع گرما را روشن کنید و به‌آرامی به جلو و عقب بر روی سطح حرکت دهید تا زمانی که حباب‌ها را ببینید. این مرحله از آموزش رزین اپوکسی چوب بسیار مهم است تا یک رزین شفاف حاصل و بدون حباب حاصل شود.

مرحله هفتم: یک تایمر را برای 4 ساعت تنظیم کنید و اجازه دهید اولین لایه اپوکسی شروع به سفت شدن کند. اگر در 30 دقیقه اول حباب‌های هوای بیشتری مشاهده کردید، از منبع حرارتی موردنظر خود استفاده کنید تا آن‌ها را بیرون بیاورید.

یکی از نکات مهم در مراحل آموزش رزین اپوکسی چوب این است که قبل از برداشتن کار، 24 ساعت صبر کنید تا اپوکسی سفت شود. اپوکسی 24-36 ساعت طول می‌کشد تا کاملاً سفت شود.

از دست زدن یا حرکت دادن چوب خودداری کنید زیرا اپوکسی در حال سفت شدن است تا مطمئن شوید که به هم نخورده است.

آموزش رزین اپوکسی چوب میز گرد

آموزش رزین اپوکسی چوب تنه درخت

خلاصه‌ای از مراحل آموزش رزین اپوکسی چوب

  • سطوح را آماده کنید مطمئن شوید که آن‌ها تمیز و خشک هستند.
  • سرنگ را آماده کنید نوک‌ها را برش دهید، سپس سرنگ را به سمت بالا کج کنید و پیستون را فشار دهید تا حباب‌های هوا بیرون بروند.
  • رزین و هاردنر را پخش‌کنید. از یک ظرف تمیز و یک‌بارمصرف استفاده کنید.
  • مخلوط کردن (برای بهترین نتیجه، حدود یک دقیقه کاملاً مخلوط‌کنید.)
  • اپوکسی چوب را در یک‌لایه نازک و یکنواخت روی هر دو سطح پخش‌کنید و آن‌ها را به هم‌فشار دهید.
  • اپوکسی اضافی را پاک‌کنید. بهتر است با استفاده از پارچه، آن را درحالی‌که هنوز مرطوب است، به‌سرعت جدا کنید. پس از اتمام کار، می‌توانید آن را با چاقو بتراشید.
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + دوازده =