تولیدکننده مواد اولیه کامپوزیت و فایبرگلاس
چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

حلال رزین اپوکسی چیست؟

حلال رزین اپوکسی
چکیده این مطلب:

فهرست این محتوا: پنهان 1) حلال رزین اپوکسی 2) حلال برای تمیز کردن اپوکسی 3) حلال رزین اپوکسی برای نازک شدن اپوکسی 3.1) حلال برای ….

نویسنده: حیدر فیلی منتشر شده در: ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ 1,020 بازدید

حلال رزین اپوکسی

استون یک حلال رزین اپوکسی است، استون راه ساده اما موثر دیگری برای حذف رزین است. مشابه سرکه، استون تقریباً در هر خانه ای یافت می شود. مقداری از آن را روی یک سواب پنبه قرار دهید و ناحیه آسیب دیده را بمالید تا رزین اپوکسی پاک شود.

برای رزین های اپوکسی می توانید از اسید نیتریک یا دی کلرومتان استفاده کنید. برای رزین های پلی استر می توانید از ایزوپروپانول یا اسید سولفوریک استفاده کنید.

حلال رزین اپوکسی

حلال رزین اپوکسی

حلال برای تمیز کردن اپوکسی

اکثر تولیدکنندگان در مورد رقیق‌کننده‌های اپوکسی به‌عنوان یک اصطلاح کلی برای حلال‌ها صحبت می‌کنند، اما ما دوست دارم کمی دقیق‌تر باشیم. وقتی در مورد حلال‌ها برای تمیز کردن اپوکسی صحبت می‌کنیم، در مورد دو مرحله جداگانه صحبت می‌کنیم.

اولی زمانی است که محصول هنوز تازه است و در زمان کار است، دیگری زمانی که ژل می‌شود. ترجیح ما برای پاک‌سازی اپوکسی در مرحله اول، الکل متیله (الکل دناتوره شده) است. بوی آن قوی نیست، به‌راحتی در دسترس است و مهم‌تر از همه، مانند برخی از حلال‌های تهاجمی‌تر، بد نیست.

هنگامی‌که محصول وارد فاز دوم شد، به دنبال استون یا متیل اتیل کتون (mek) می‌گردیم زیرا حلال‌های قوی‌تری نسبت به الکل‌های متیله هستند. بسیاری از حلال‌های دیگر در بازار وجود دارند که همین کار را انجام می‌دهند، اما ما به دلیل نگرانی‌های ایمنی ترجیح می‌دهیم از گزینه‌هایی مانند متیلن کلراید و زایلن دوری‌کنیم.

در این مرحله بهتر است که قانون شماره یک را در مورد پاک‌سازی اپوکسی رعایت کنید:

از حلال روی پوست خود استفاده نکنید. بله حلال رزین اپوکسی را می‌شکند و آن را از پوست شما جدا می‌کند، اما شکستن آن همچنین به جذب مؤثرتر پوست کمک می‌کند که خبر خوبی نیست. فقط از آب گرم و صابون برای تمیز کردن اپوکسی های پوست خود استفاده کنید.

پیشنهاد میشه این مطلب رو بخونی »» راهنمای خرید رزین اپوکسی

حلال رزین اپوکسی برای نازک شدن اپوکسی

هدف از نازک شدن اپوکسی در مورد اپوکسی های بدون حلال عموماً برای اسپری کردن یا آسان‌تر کردن محصول در شرایط خنک‌تر است. شایان‌ذکر است که مقدار کمی حلال رزین اپوکسی تأثیر زیادی بر یک محصول بدون حلال دارد، بنابراین 2-4٪ وزنی معمولاً کافی است و مطمئناً بیش از 10٪ نیست.

حلال برای افزایش عمر گلدان

استون و مک به گروهی از حلال‌ها به نام کتون تعلق دارند که با مسدود کردن واکنش اتصال عرضی با آمین، عمر گلدان را افزایش می‌دهند. با افزودن مقدار کمی در سطل می‌توانید عمر گلدان را به‌طور چشمگیری افزایش دهید و زمان بیشتری را برای استفاده در اختیار خود قرار دهید. هنگامی‌که محصول بیرون ریخته شد، واکنش معکوس می‌شود و حلال رزین اپوکسی همان‌طور که معمولاً تبخیر می‌شود، به این معنی است که این ترفند کوچک زمان کار را چندان افزایش نمی‌دهد.

آب به‌عنوان یک حلال رزین اپوکسی

آب به‌طور طبیعی با اپوکسی مخلوط نمی‌شود، بااین‌حال چندین راه وجود دارد که فرمول سازها برای ایجاد اپوکسی‌های متشکل از آب از آن استفاده می‌کنند. اکثر مردم تصور می‌کنند که این پوشش‌ها ازنظر ایمنی و سازگاری با محیط‌زیست نهایی هستند، زیرا فقط حاوی آب هستند، اما واقعیت این است که بسیاری از آن‌ها «حلال‌های کمکی» ارگانیک دارند تا به جریان محصولات و تشکیل یک‌لایه زیبا کمک کنند. دفعه بعد که یک سطل رنگ حاوی آب را باز می‌کنید، به بوی آن توجه کنید. مطمئناً فقط آب در آنجا نیست!

پاک کردن رزین اپوکسی | حلال رزین اپوکسی

پاک کردن رزین اپوکسی | حلال رزین اپوکسی

کاربردهای اپوکسی و حلال رزین اپوکسی

اپوکسی از 2 جزء رزین اپوکسی و هاردنر تشکیل‌شده است. این 2 جزء را به نسبت مناسب با یکدیگر مخلوط‌کنید تا مایع سفت شود. اطمینان حاصل فرمایید که رزین اپوکسی را مطابق با نسبت صحیح مخلوط کرده‌اید، می‌دانید که میزان آن در هر اپوکسی متفاوت است و می‌تواند وزن یا حجم (میلی‌لیتر و بدون فلس) باشد. (مجموعه‌های ما همیشه با نسبت صحیح رزین اپوکسی و هاردنر اپوکسی عرضه می‌شوند.)

رزین‌های اپوکسی ما دارای استحکام مکانیکی بسیار بالا، بوی خنثی و به‌طور شفاف قابل‌استفاده هستند. اکثر اپوکسی ها در طول سال‌ها در برابر نور خورشید تمایل به زرد شدن دارند، رزین‌های اپوکسی ما به‌شدت در آزمایشگاه‌ها برای مقاومت در برابر اشعه ماوراءبنفش آزمایش‌شده‌اند تا اطمینان حاصل شود که پروژه شما در طولانی‌مدت به زیبایی شفاف می‌ماند. برای هر اپوکسی مشخص می‌شود که آیا مسدودکننده UV اضافی برای کاربردهای شفاف موردنیاز است یا خیر. تمام رزین‌های اپوکسی را می‌توان بارنگ‌دانه‌های رنگی ترکیب کرد.

معمولاً برای اجرای یک‌لایه با قلم‌مو یا غلتک نیازی به پرایمر نیست، اگر بستر سطحی بسیار جاذب مانند دانه انتهایی/چوب نرم یا سنگ/سیمان باشد، می‌توان اولین لایه پرایمر رزین تزریقی را به‌صورت یک‌لایه نازک اعمال کرد. روان است و حتی عمیق‌تر از یک بستر جاذب نفوذ می‌کند. وقتی شروع به ریخته‌گری با اپوکسی می‌کنید، ابتدا چوب را با یک‌لایه اپوکسی ببندید، با بستن چوب از بیرون کشیدن حباب‌های هوا از زیر لایه در حین پخت و گیرکردن در ریخته‌گری جلوگیری می‌کنید.

اپوکسی به‌خودی‌خود بسیار محکم و براق است، در صورت تمایل می‌توان اپوکسی را با سیستم رنگی 1 یا 2 جزئی رنگی یا شفاف تکمیل کرد. همیشه دستورالعمل‌های سازنده رنگ را دنبال کنید.

اپوکسی را می‌توان برای لایه‌های نازک با قلم‌مو یا غلتک استفاده کرد، برای ریخته‌گری در قالب‌های کوچک و ضخامت 0.5 سانتی‌متر روی سطوح بزرگ‌تر عالی است. علاوه بر این، اپوکسی همچنین به‌طور گسترده برای هنر رزین، میز، هنر و سایر کاربردهای خلاقانه مانند جواهرات سازی، نجاری و ساخت مدل استفاده می‌شود. در ترکیب با پرکننده‌ها، می‌توانید یک اتصال چسب اپوکسی قوی یا یک بتونه اپوکسی سبک و ضد آب ایجاد کنید که جمع نمی‌شود، اما به‌راحتی سمباده می‌شود.

نتیجه پس از استفاده از اپوکسی یک پوشش بسیار قوی، سخت، محافظ و ضد آب است که تقریباً به هر سطحی مانند چوب، سنگ، بتن، اکثر پلاستیک‌ها، فلزات، آلومینیوم و غیره به‌خوبی می‌چسبد.

کاربرد رزین اپوکسی:

ساخت و تعمیر قایق بادبانی، بتونه‌کاری، چسباندن، پوشش چوب و هنر، لمینیت و تعمیر تخته موج‌سواری، آکواریوم، ریخته‌گری لایه‌های نازک در ترکیب بارنگ، مدل‌سازی، زیرلیوانی، جواهرات، لایه‌های نازک روی میز و میز، انواع از تعمیرات، کارها و طبقات را خودتان انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − شش =