تولیدکننده مواد اولیه کامپوزیت و فایبرگلاس
چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

اعمال رزین اپوکسی روی شیشه

رزین اپوکسی روی شیشه
چکیده این مطلب:

آیا می توان از رزین اپوکسی روی شیشه استفاده کرد؟ بله، اما مراحلی دارد که باید بدانید. در این مقاله از شیمی افسون به نحوه ….

نویسنده: حیدر فیلی منتشر شده در: ۲۱ دی ۱۴۰۱ 930 بازدید

رزین اپوکسی روی شیشه

آیا می توان از رزین اپوکسی روی شیشه استفاده کرد؟ بله، اما چند نکته وجود دارد که ابتدا باید بدانید. همانطور که میدانید شیشه با پوشش اپوکسی بسیار خوب کار می کند. میتوانید از مواد مختلفی مانند پلاستیک، محصولات طبیعی، فلز و یا سنگ ها به همراه رزین اپوکسی استفاده کنید و یک محصول زیبایی را خلق کنید. در این مقاله قصد داریم به صورت اختصاصی کار با رزین اپوکسی روی شیشه را مورد بررسی قرار دهیم.

از رزین اپوکسی همانند چسب میتوان برای نگه داشتن قطعات کنار هم استفاده کرد. به عنوان مثال میتوانید جواهرات مورد علاقه تان را با ترکیب چوب، برگ و اشکال فانتزی به همراه رزین بسازید.می توانید برای خلق محصولات رزین اپوکسی روی شیشه را امتحان کنید. رزین اپوکسی به خوبی به شیشه می چسبد. به شرط آنکه شیشه عاری از هرگونه آلودگی و خاک و روغن باشد. بنابراین قبل از کار، سطح مورد نظر را به خوبی تمیز کنید.

پیشنهاد می شود مقاله آشنایی با انواع رزین اپوکسی را بخوانید.

رزین اپوکسی روی شیشه

رزین اپوکسی روی شیشه

همین نکته ظریف را به یاد داشته باشید که برای ترکیب رزین و هاردنر از ظروف شیشه ای استفاده نکنید. زیرا رزین به شیشه میچسبد و قابل تمیز شدن نیست. حتما از ظروف سیلیکونی که جزئی از ابزارهای رزین کاری محسوب می شوند استفاده کنید.

ترکیب رزین و شیشه اگر دور از نور مستقیم خورشید و دور از گرما نگهداری شوند، به طور کلی مشکل خاصی ایجاد نمی کنند. در غیر این صورت اضافه شدن عناصری مانند آب و هوا و انبساط و انقباض باعث ترک خوردن شیشه یا رزین می شود. به عنوان مثال، یک رزین و پنجره شیشه ای که در زیر نور مستقیم خورشید باشد، زمانی که درجه حرارت به طور قابل توجهی تغییر کند، می شکند.

رزین اپوکسی یک پلیمر سیال ترموست دو جزئی است. فراتر از مشخصات فنی، رزین اپوکسی به عنوان یک محصول مایع ظاهر می شود که وقتی در دمای حداقل 10 تا 15 درجه سانتیگراد استفاده شود، کاتالیز می شود و سپس به صورت جامد ظاهر می شود.

اپوکسی یک رزین مصنوعی است که بلافاصله پس از افزودن هاردنر سخت می شود. استفاده از اپوکسی واقعا ساده است. برای قالب گیری، پوشش، پرکننده، چسب، پر کردن و غیره استفاده می شود.رزین اپوکسی عنصری است که از دو جزء تشکیل شده است تا به منظور بدست آوردن محصولی سخت و جامد مخلوط شوند.

نکات مثبت استفاده از رزین اپوکسی روی شیشه

سیستم های اپوکسی مزایای مختلفی دارند:

  • مقاومت عالی در برابر هیدروکربن های مختلف
  • مقاومت شیمیایی بالا
  • خواص مکانیکی عالی
  • انقباض بسیار کم
  • مقرون به صرفه

تنها عیب آن مقاومت کم در برابر اشعه ماوراء بنفش است.

آماده کردن رزین اپوکسی قبل از کار روی شیشه

پیش از اعمال رزین اپوکسی روی شیشه باید رزین را آماده کنید. رزین اپوکسی  یک جزء دوگانه، شامل دو بطری، یکی با رزین a و بطری دیگر با هاردنر b است. ابتدا یک ظرف برای مخلوط کردن دو جزء a و b تهیه کنید. مقدار a را در داخل ظرف بریزید.(بر روی سطح هر بطری طرز استفاده ذکر شده است.)

بعد از اینکه همه مواد را آماده کردید، محتوای داخل ظرف را مخلوط کنید. رزین باید حداقل 2-3 دقیقه مخلوط شود. هنگامی که مخلوط می کنید، باید هر از چند گاهی جهت را تغییر دهید و همچنین اغلب لبه های ظرف را خراش دهید. این مرحله اساسی است، اگر مخلوط شما مطابق با آن انجام نشود، از نظر مولکولی، این مخلوط هماهنگ نخواهد بود، رزین شما سخت نمی شود یا تا حدی در نتیجه رزین در جاهایی مات می شود.

پیشنهاد می شود مقاله آموزش کار با رزین اپوکسی را بخوانید.

ترکیب رزین هاردنر رنگ

ترکیب رزین هاردنر رنگ

چه مدت طول میکشد رزین اپوکسی روی شیشه سفت شود؟

قوام رزین به فرمولاسیون، زمان استراحت و همچنین دمای کاتالیز بستگی دارد. علاوه بر این، مقاومت مکانیکی رزین به مدت 4-5 روز پس از اعمال افزایش می یابد. پس از 24 ساعت، رزین همچنان انعطاف پذیر است، اما در طول روز به سختی آن اضافه می شود تا رزین اپوکسی روی شیشه مانند یک پلاستیک مقاوم شود.

برای حل شدن حباب های هوا چه باید کرد؟

اگر حباب‌های هوای کوچکی را که درون رزین تشکیل می‌شوند دوست ندارید، باید با استفاده از گاز‌زدا آن‌ها را حذف کنید. البته توجه داشته باشید که با هم زدن خوب و طولانی مدت رزین، امکان حذف آنها را دارید. قبل از دست زدن به آن، بگذارید چند دقیقه بماند تا حباب‌های هوای باقی‌مانده به سطح بالا بیایند، سپس اگر می‌خواهید به سادگی آن‌ها را بترکانید، یک منبع حرارتی شبیه به شعله یا یک تفنگ حرارتی را روی آن قرار دهید.

چگونه می توان رزین اپوکسی روی شیشه را درخشان کرد؟

برای آنکه بتوانید رزین اپوکسی روی شیشه را شفاف و درخشان تر کنید از یک لاک پلی اورتان نوع آئروسل استفاده کنید. همچنین می توانید از لاک اسپری اکریلیک شفاف نیز استفاده کنید. اکنون که می دانید رزین اپوکسی را می توان روی شیشه استفاده کرد، باید چگونگی اعمال رزین اپوکسی روی شیشه را نیز بدانید.واقعیت این است که اگر از نوع مناسب اپوکسی استفاده کنید، می توانید شیشه را به انواع مختلفی از محصولات از جمله فلز و پلاستیک بچسبانید.

در مورد استفاده از اپوکسی روی شیشه، ملاحظات خاصی وجود دارد که نباید نادیده بگیرید. به عنوان مثال، ممکن است بخواهید از اپوکسی روی لیوان استفاده کنید تا به طریقی آن را زیبا کنید. مطمئناً انجام این کار امکان پذیر است، اما باید مطمئن شوید که از یک اپوکسی درجه بندی مواد غذایی استفاده می کنید. مقدار زیادی از اپوکسی سمی است و اگر آن را در ماشین ظرفشویی بشویید یا آن را در مایکروویو قرار دهید، می تواند اپوکسی را نرم کند و ممکن است در نهایت وارد موادغذایی شود.

درک این نکته مهم است که هر نوع اپوکسی درجه غذایی، زمانی که در حالت مایع باشد سمی است. عامل دیگری که باید در نظر بگیرید این است که ممکن است بیش از یک لایه اپوکسی  لازم داشته باشید. راه‌حل استفاده از چندین لایه اپوکسی سنباده زدن رزین بین لایه ها است. این امر به رفع هرگونه نقصی که ممکن است در اپوکسی وجود داشته باشد کمک می کند و در عین حال سطحی ناهموار را فراهم می کند تا لایه جدید اپوکسی به درستی بچسبد.

اگرچه شیشه یک پایه عالی برای اعمال اپوکسی است، اما به هیچ وجه کامل نیست. برای جلوگیری از مشکلاتی که ممکن است اتفاق بیفتد، باید مواردی را در نظر داشته باشید.

مشکلات اعمال رزین اپوکسی روی شیشه

ترک خوردن شیشه

وقتی اپوکسی را روی شیشه می‌زنید، ممکن است این دو با سرعت یکسان منبسط نشوند. ممکن است یکی از دیگری انعطاف پذیرتر باشد و این اتفاق می تواند منجر به ترک خوردن شود. همانطور که گفته شد، به ندرت اتفاق می افتد که یک پوشش اپوکسی به دلیل گرما یا سرما ترک بخورد. احتمال ترک خوردن شیشه بیشتر است و اگر ترک بخورد، ممکن است اپوکسی را نیز همراه خود بشکند.

حباب

یکی از مشکلات بزرگی که هنگام ریختن اپوکسی روی هر سطحی با آن مواجه خواهید شد، تشکیل حباب است. شما می توانید با مخلوط کردن اپوکسی با دست از این امر جلوگیری کنید، اما هنوز هم ممکن است مشکل ساز باشند. یکی از کارهایی که می توانید برای جلوگیری از این مشکل انجام دهید این است که از ضخیم شدن بیش از حد رزین اپوکسی روی شیشه جلوگیری کنید. زیرا یک لایه نازک تر از اپوکسی احتمال کمتری دارد که حباب به سطح برسد.

همچنین می توانید از سشوار برای حذف بیشتر حباب ها و پخش شدن آسان رزین اپوکسی روی شیشه استفاده کنید. برای این منظور می توان از تفنگ حرارتی نیز استفاده کرد. هنگام گرم کردن اپوکسی، حرارت را تا حدودی از سطح دور نگه دارید و به طور مداوم آن را حرکت دهید. گرما باعث ناپدید شدن حباب ها می شود اما استفاده از حرارت زیاد به اپوکسی آسیب می رساند.

مخلوط شدن رزین خشک شده در کار

اگر در حال انجام یک پروژه هنری و قرار دادن رزین اپوکسی روی شیشه هستید، احتمالاً از چندین فنجان استفاده خواهید کرد. فنجان اولیه برای رزین شفاف خواهد بود و سپس می توانید رنگ ها را در فنجان های جداگانه مخلوط کنید.

ممکن است سعی کنید مقدار زیادی از رزین را با خراش دادن آن از فنجان اولیه خارج کنید که این کار به شدت اشتباه است. زیرا ممکن است مواد جامد را از ته آن مخلوط به فنجان های دیگر وارد کنید. بهتر است فقط آنچه را که لازم است از یک فنجان به فنجان دیگر بریزید.

ریختن رزین روی کاغذ

ریختن رزین روی کاغذ

برای قرار دادن اپوکسی روی شیشه به چه آمادگی هایی نیاز دارید؟

تمیز کردن سطح شیشه

سطح شیشه باید تمیز و عاری از هرگونه چربی یا کثیفی از جمله اثر انگشت باشد. هر چیزی که روی شیشه باشد مانع از چسبیدن درست اپوکسی می شود.

قرار دادن شیشه در سطح مرتفع

شیشه را باید روی یک سطح مرتفع قرار داد. این کار از چسبیدن اپوکسی به لبه و سطح زیرین جلوگیری می کند.با استفاده از یک سطح کوچک مطمئن شوید که شیشه تراز است. این کار باعث می شود اپوکسی در یک جهت جریان نداشته باشد.

استفاده از نوار

از مقداری نوار در لبه پشتی استفاده کنید. این کار به شما این امکان را می دهد که هر گونه چکه را به سرعت و به راحتی بدون خراب کردن قطعه از بین ببرید.

ایجاد طرح روی رزین

ایجاد طرح روی رزین

نحوه اعمال رزین اپوکسی روی شیشه

برای قرار دادن رزین اپوکسی روی شیشه چه مراحلی لازم است؟

اپوکسی را مخلوط کنید

اکنون باید اپوکسی را مطابق دستورالعمل سازنده مخلوط کنید. معمولاً مخلوط 50-50 رزین و سخت کننده است. از یک چوب همزن برای مخلوط کردن این دو به صورت دستی استفاده کنید. شما باید آن را با دست مخلوط کنید زیرا مخلوط کردن آن به طور خودکار می تواند حباب ایجاد کند.

پخش

اپوکسی را  روی لیوان بریزید و سپس آن را با یک برس فوم پخش کنید. قبل این کار حتما دستکش  بپوشید.

تفنگ حرارتی

به عنوان آخرین مرحله در فرآیند، از یک تفنگ حرارتی برای حذف حباب هایی که روی سطح ظاهر می شوند استفاده کنید. تفنگ حرارتی را روی سطح بکشید و مراقب باشید که آن را برای مدت طولانی در یک مکان نگه ندارید. حباب ها به طور خودکار حذف خواهند شد.

پخت

در نهایت، قطعه تمام شده را حداقل تا 24 ساعت در حالی که اپوکسی پخت می شود، لمس نکنید. شیشه یک سطح عالی برای اعمال پوشش اپوکسی ایجاد می کند. تا زمانی که شیشه تمیز باشد، اپوکسی به آن می چسبد. حتی اگر لایه اول را کمی سنباده بزنید و دوباره سطح را تمیز کنید، می توانید لایه دوم اپوکسی را اضافه کنید.

گذاشتن رزین روی لیوان

گذاشتن رزین روی لیوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + 15 =