تولیدکننده مواد اولیه کامپوزیت و فایبرگلاس
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

راهکاری عالی برای رفع کمبود کلسیم در گیاهان

علائم کمبود کلسیم در گیاهان
چکیده این مطلب:

گیاهان برای رشد سالم و توسعه به مواد معدنی نیاز دارند. یکی از این مواد معدنی که گیاهان برای رشد مطلوب به آن نیاز دارند، ….

نویسنده: حیدر فیلی منتشر شده در: ۰۹ فروردین ۱۴۰۲ 869 بازدید

گیاهان برای رشد سالم و توسعه به مواد معدنی نیاز دارند. یکی از این مواد معدنی که گیاهان برای رشد مطلوب به آن نیاز دارند، کلسیم است. همانطور که از نامش پیداست، کلسیم کربنات یکی از محصولاتی است که به عنوان منبعی از کلسیم برای گیاهان استفاده می شود. در این مقاله، به بررسی “کبود کلسیم” در گیاهان و نحوه استفاده از “پودر کلسیم کربنات” به عنوان محصولی برای تامین نیاز کلسیم گیاهان خواهیم پرداخت.

فهرست این محتوا: پنهان

کلسیم چیست و چه نقشی در بدن انسان دارد؟

کلسیم یکی از مواد معدنی مهم برای سلامت است که برای ساخت استخوان و دندان بسیار مفید است. همچنین، کلسیم به عنوان یکی از موادی که برای عملکرد صحیح عضلات و سیستم عصبی لازم است، شناخته می شود. برخی از منابع غذایی کلسیم شامل شیر و محصولات لبنی، سبزیجات و ماهی هستند. با توجه به اهمیت کلسیم برای سلامتی انسان، گیاهان نیز برای رشد و توسعه نیاز به کلسیم کافی دارند که کشاورزان باید در فرآیندهای زراعت مقدار کلسیم مورد نیاز را به گیاهان برسانند. گیاهان که از کود تغذیه می کنند بنابراین کودهای کلسیم دار بسیار حائز اهمیت می شوند.

عملکرد بی نظیر کلسیم در بهبود رشد و توسعه گیاهان

در گیاهان، کلسیم یکی از مهمترین مواد معدنی است که نقش مهمی در عملکرد آن‌ها دارد. کلسیم در گیاهان برای رشد بافت‌های نرم و سخت مثل سلول‌ها، دستگاه ریشه، ساقه، برگ و میوه بسیار حیاتی است. همچنین، این عنصر معدنی به عنوان یک ناقل برای برخی از نیتروژن، فسفر و پتاسیم نیز عمل می‌کند.

کمبود کلسیم در گیاهان چه تاثیری بر گیاه میگذارد ؟

کمبود کلسیم در گیاهان می‌تواند به مشکلات جدی در رشد و توسعه آن‌ها منجر شود. این مشکل می‌تواند روی رشد نامتناسب گیاهان، بیماری‌های برگ و شکستن ساقه تاثیرگذار شود. همچنین، کمبود کلسیم می‌تواند از رسیدن محصولات گیاهان به طور کامل جلوگیری کند. برای پیشگیری از کمبود کلسیم در گیاهان، بهترین راه حل استفاده از کودهای حاوی کلسیم است.

یکی از بهترین کودهای حاوی کلسیم، کودهای سیلیکات است. این کودها تأمین کلسیم به گیاهان را تسهیل می‌کنند و می‌توانند به رشد و توسعه سالم گیاهان کمک کنند.

چه چیزی باعث کمبود کلسیم می شود؟

چندین علت اصلی کمبود کلسیم در گیاهان وجود دارد که معمولاً به دلیل نوعی عدم تعادل در مواد مغذی خاک یا شکست در تعرق (فرآیندی که طی آن آب از گیاهان عبور می کند تا در نهایت در هوا تبخیر شود) ایجاد می شود. کلسیم یک کاتیون (یونی با بار مثبت) است و برای اتصال به دیواره های سلولی گیاه به فضایی نیاز دارد. هنگامی که سایر مواد مغذی این توانایی را از بین می برند، از جذب کلسیم جلوگیری می کنند.

فرآیند تعرق: تبخیر آب از برگ‌های گیاهان می‌تواند زمانی که گیاهان با شرایط اقلیمی نامطلوب مواجه می‌شوند شکسته شود و منجر به عدم تحویل کلسیم به بافت گیاه شود. کلسیم از طریق آوند چوبی گیاهان حرکت می کند، زیرا تبخیر، مواد مغذی را از طریق برگ ها به هوا در کنار آب می مکد. با اطمینان از آبیاری کافی در زیر زمین و تعادل مناسب رطوبت در سطح زمین، فرآیند تعرق می تواند از بروز کمبودها جلوگیری کند.

اگر کلسیم به سلول‌های جدید نرسد، روی نقاط رشد گیاه تأثیر می‌گذارد و منجر به علائم کمبود کلسیم مانند سوختگی نوک برگ یا پوسیدگی انتهای شکوفه‌ها می‌شود.

برای اینکه کلسیم وجود داشته باشد، باید آب در گیاه حرکت کند. اغلب به دلیل شرایط محیطی، کمبود کلسیم در گیاهان گلخانه ای رخ می دهد. به عنوان مثال، دما و نور می توانند بر مقدار آب جذب شده توسط ریشه تأثیر بگذارند. مقدار نمک حل شده در آب نیز ممکن است باعث کمبود کلسیم شود زیرا جذب آب توسط گیاه را کاهش می دهد.

گیاهان کربن، هیدروژن و اکسیژن را از آب، هوا و نور خورشید به دست می‌آورند تا غذای لازم برای رشد را برای فتوسنتز تهیه کنند. آنها همچنین به درشت مغذی ها (مانند کلسیم) و ریز مغذی ها نیاز دارند:

درشت مغذی ها: نیتروژن، فسفر، پتاسیم، گوگرد، کلسیم و منیزیم. اینها در مقادیر نسبتاً زیادی مورد نیاز گیاهان هستند.

ریز مغذی ها: مس، منگنز، روی، آهن، بور و مولیبدن. اینها در مقادیر کمتر مورد نیاز گیاهان هستند.

نشانه ها و علائم کمبود کلسیم در گیاهان چیست؟

دلایل و عواملی که موجب کمبود کلسیم در گیاهان می شود، می‌تواند موضوعی مهم برای کشاورزان و باغبانان باشد. این مشکل می‌تواند باعث ضعف در رشد و توسعه گیاهان شود و در نتیجه باعث کاهش عملکرد آن‌ها شود. برخی از عواملی که می‌تواند موجب کمبود کلسیم در گیاهان شود، شامل خاک‌های با pH کم، بالا بودن میزان پتاسیم و منیزیم در خاک، اضافه کردن نیتروژن به خاک و نبود آب کافی برای گیاه است.

برای رفع این مشکل، از روش‌های مختلفی مانند اصلاح pH خاک، افزایش میزان کلسیم در خاک و استفاده از کودهای حاوی کلسیم می‌توان استفاده کرد. شرکت شیمی افسون با ارائه پودر کربنات کلسیم و راهکارهایی برای افزایش کیفیت خاک، به کشاورزان و باغبانان کمک می‌کند تا مشکل کمبود کلسیم را در گیاهان خود حل کنند و عملکرد بهتری در پرورش گیاهان سالم داشته باشند.

نشانه کمبود کلسیم در گیاهان

نشانه کمبود کلسیم در گیاهان

علائم کمبود کلسیم در سیب

علائم کمبود کلسیم در سیب می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

سیب‌هایی که در شرایط کمبود کلسیم رشد می‌کنند، دارای نقص‌های جدی در ساختار خود هستند. این نقص‌ها ممکن است شامل ترک‌های ریز در پوست سیب یا تورم و ترک درونی سیب باشد. سیب‌هایی که دچار کمبود کلسیم هستند، ممکن است دارای رنگ غیرعادی و نامناسب باشند. به عنوان مثال، سیب‌هایی که در شرایط کمبود کلسیم رشد می‌کنند، ممکن است رنگ سبز روشن یا حتی زرد داشته باشند. در بعضی موارد، سیب‌هایی که در شرایط کمبود کلسیم رشد می‌کنند، دارای فرم نامتعادلی هستند و شکل یکنواختی ندارند.

سیب‌هایی که کمبود کلسیم دارند، ممکن است در طول زمان تغییر شکل دهند و محتویات آن‌ها به طور کلی نامناسب باشد. در بعضی موارد، سیب‌هایی که کمبود کلسیم دارند، دارای شکستگی هستند و به طور کلی از کیفیت بدی برخوردارند. سیب‌هایی که کمبود کلسیم دارند، ممکن است از نظر سلامتی قابل استفاده نباشند و به عنوان مثال بیماری‌ها و عفونت‌های مختلف را در بر داشته باشند.

کمبود کلسیم در سیب

کمبود کلسیم در سیب

علائم کمبود کلسیم در کلم و کاهو

  1. رشد ضعیف و کند در گیاه
  2. ساقه های گیاه ضعیف و نارس
  3. برگ‌ها ضعیف و غیر سالم
  4. علائم کمبود کلسیم در هویج
  5. رشد ضعیف
  6. شکستگی در ریشه‌ها
  7. کاهش حجم ریشه‌ها
  8. عدم توانایی در ذخیره کردن شکر
  9. تغییر رنگ گیاه به سفید یا زرد
  10. بروز عفونت‌ها و بیماری‌های مختلف در گیاه هویج

علائم کمبود کلسیم در کرفس

  1. کاهش رشد و توسعه گیاه
  2. بروز نکروز و یا زنگ زدگی در برگ‌ها
  3. ظهور لکه‌های قهوه‌ای روی برگ‌ها
  4. کاهش کیفیت و کمیت محصول
  5. شکستگی در ساقه و ریشه گیاه
  6. بروز بیماری‌های گیاهی به‌خصوص پوسیدگی ریشه گیاه

علائم کمبود کلسیم در گوجه و فلفل

  1. لکه‌های قهوه‌ای و زنگ زدگی روی میوه و برگ‌ها
  2. کاهش مقاومت به بیماری‌ها در گیاه
  3. کاهش کیفیت و میزان محصول
  4. رشد کم و ضعف گیاه
  5. بروز عفونت‌ها و بیماری‌های مختلف در گیاه
  6. کاهش محتوای ترکیبات مفید گیاهی مانند کراتنوئیدها و ویتامین C
کمبود کلسیم در گوجه و فلفل دلمه ای

کمبود کلسیم در گوجه و فلفل دلمه ای

علائم کمبود کلسیم در توت فرنگی

علائم کمبود کلسیم در توت فرنگی شامل:

  1. لکه‌های قهوه‌ای روی برگ‌ها و میوه‌ها
  2. رشد کند و ضعیف
  3. بروز بیماری‌ها و آفات در گیاه
  4. کاهش کیفیت و میزان محصول
  5. کاهش ماندگاری محصول
  6. کاهش محتوای ترکیبات مفید گیاهی مانند فیبر و ویتامین C

علائم کمبود کلسیم در خیار

علائم کمبود کلسیم در خیار شامل:

  1. لکه‌های قهوه‌ای روی برگ‌ها
  2. شکستگی در ساقه‌ها
  3. کاهش کیفیت و میزان محصول
  4. کاهش مقاومت به بیماری‌ها و آفات
  5. بروز بیماری‌های گیاهی مانند پژمردگی ناشی از فسفرزدایی ریشه
  6. کاهش محتوای ترکیبات مفید گیاهی مانند فیبر و ویتامین C

علائم کمبود کلسیم در کدو

علائم کمبود کلسیم در کدو شامل:

  1. لکه‌های قهوه‌ای روی برگ‌ها و میوه‌ها
  2. رشد کند و ضعیف
  3. شکستگی در ساقه‌ها
  4. بروز عفونت‌ها و بیماری‌های مختلف در گیاه
  5. کاهش کیفیت و میزان محصول
  6. کاهش ماندگاری محصول
  7. کاهش محتوای ترکیبات مفید گیاهی مانند کراتنوئیدها و ویتامین C

4 نشانه کلی کمبود کلسیم در گیاهان

تشخیص کمبود کلسیم در گیاهان شما آسان است. مراقب این چهار علامت کلیدی کمبود کلسیم باشید:

پیچش برگها

وقتی گیاهان فاقد کلسیم کافی باشند، رشد جدید آنها شروع به پیچ خوردن می کند.به طوری که برگ ها به سمت بالا یا پایین پیچ می خورند و لبه های برگها دچار سوختگی می شود.در این مواقع  باید در نظر بگیرید که ممکن است پیچش برگ ها به دلیل کمبود کلسیم باشد.

تغییر رنگ

لکه‌های قهوه‌ای نوک روی حاشیه برگ می‌تواند دلیلی بر کمبود کلسیم در گیاهان باشد، همانطور که کلروز زرد رنگ در کل برگ‌ها وجود دارد. اگر این مورد را کنترل نکنید، ممکن است برگ های شما کاملاً نکروزه شوند. با این حال، دلایل زیادی برای تغییر رنگ گیاه وجود دارد، بنابراین بهتر است از طریق انجام آزمایش خاک مشخص شود گیاه شما چه چیزی کم دارد.

پوسیدگی

در برگ ها، میوه ها و گل های جدید، پوسیدگی از هر نوع ممکن است به کمبود کلسیم اشاره کند. برای این موضوع، اگر متوجه پوسیدگی انتهای شکوفه ها در بالای زمین شدید، احتمالاً ممکن است پوسیدگی ریشه در زیر زمین نیز وجود داشته باشد.

علائم کمبود کلسیم در گیاهان

علائم کمبود کلسیم در گیاهان

رشد آهسته:

یکی دیگر از علائم کمبود کلسیم در گیاهان رشد رشد کند و آهسته است. اگر گیاهان شما زمان زیادی را برای رسیدن به بلوغ صرف می کنند، باید خاک خود را بررسی کنید تا ببینید آیا به طور کلی با کمبود کلسیم یا مواد مغذی مواجه هستید یا خیر.

7 روش برای رفع کمبود کلسیم در گیاهان

برای برطرف کردن کمبود کلسیم در گیاهان می‌توان اقدامات زیر را انجام داد:

1- تامین منابع کلسیم و استفاده از کودهای کلسیم دار

منابع کلسیم را اضافه کنید. منابع مختلفی وجود دارد که می توانید از آنها برای غنی سازی خاک خود با کلسیم استفاده کنید. یک کود محلول پاشی مایع با نیترات کلسیم و کلرید کلسیم را امتحان کنید، یا سعی کنید مواد آلی مانند پودر استخوان، آهک دولومیت، پوسته تخم مرغ یا گچ را اضافه کنید.

هنگامی که گیاه شما دچار کمبود یک ماده غذایی می شود، می تواند یک واکنش زنجیره ای ایجاد کند و سیستم داخلی آن ممکن است برای پردازش سایر مواد مغذی نیز دچار مشکل شود. علاوه بر این، به خاطر داشته باشید که کمبود بور و کمبود منیزیم هر دو نشانه‌هایی هستند که اگر گیاهان شما از کمبود کلسیم رنج می‌برند، می‌بینید. برای سالم نگه داشتن برگ های جوان خود، مطمئن شوید که تمام مواد مغذی خود را دریافت می کنند. استفاده از کودهای حاوی کلسیم مانند سولفات کلسیم و نیترات کلسیم می‌تواند کمبود کلسیم را در گیاهان برطرف کند.

2- تجزیه و تحلیل برای مسائل تعرق

گیاهان برای جذب کلسیم از آوند چوبی استفاده می کنند و تعرق کم می تواند این فرآیندها را مختل کند. تعرق خود( از دست دادن طبیعی آب از طریق برگها) ممکن است در صورت کمبود کلسیم در گیاه آسیب ببیند.اگر علائم کمبود کلسیم در گیاهان را مشاهده کردید، مطمئن شوید که گیاهان شما آبیاری کافی در زیر زمین داشته باشند و همچنین به طور منظم آنها را آبیاری کنید. کلسیم از طریق تبخیر آب به داخل برگ ها می رود و آنها به رطوبت زیادی برای این تعرق نیاز دارند.

کاهش کلسیم در گیاهان

کاهش کلسیم در گیاهان

3- تعادل با سایر مواد مغذی

گیاهان هم به درشت مغذی ها (مانند فسفر، پتاسیم و کلسیم) و ریز مغذی ها (مانند منگنز، روی و آهن) نیاز دارند. حفظ تعادل همه اینها در خاک تضمین می کند که مقدار مناسبی از کلسیم می تواند از طریق یونیزاسیون با سایر مواد مغذی متصل شود. مراقب تعادل مواد مغذی در خاک خود باشید. به عنوان مثال، cal-mag (یا کمبود کلسیم منیزیم) می تواند گیاهان شما را حتی شدیدتر از یک کمبود تحت تأثیر قرار دهد.

4- تنظیم pH خاک

سطوح ph را بررسی کنید. برای اطمینان از جوانه زدن برگ های جدید با دسترسی کافی به کلسیم، PH متعادلی را هدف قرار دهید. یک حد وسط خوب بین خاک قلیایی و اسیدی تعین کنید. PH خاک باید حدود 6.5-7.5 باشد. افزایش pH خاک می‌تواند به جذب کلسیم توسط گیاه کمک کند. برای افزایش pH خاک می‌توان از موادی مانند کربنات کلسیم یا آهک استفاده کرد.

5- آبیاری منظم

شرایط آب و هوایی را مدیریت کنید. آب و هوا کمک زیادی به توانایی گیاه برای دسترسی به کلسیم می کند. رطوبت یا گرمای بیش از حد زیاد می تواند بر روند تعرق تأثیر بگذارد که باعث کاهش سطح کلسیم در گیاهان شما می شود.مطمئن شوید که گیاهان شما ،برای رشد چه در فضای باز و چه در فضای اتاق فقط با سطوح رطوبت و دماهای متوسط ​​روبرو هستند. آبیاری منظم با آب حاوی کلسیم می‌تواند به جذب کلسیم توسط گیاه کمک کند.

6- اصلاح خاک

خاک را آزمایش کنید. از یک آزمایش خاک حرفه ای برای تشخیص هر گونه کمبود در خاک خود استفاده کنید. با بررسی اینکه چه چیزی ساختار محیط رشد شما را تشکیل می دهد، می توانید تشخیص دهید که مشکلات گیاهان شما از کمبود کلسیم است یا خیر. بررسی و اصلاح خاک به منظور بهبود وضعیت مواد آلی و معدنی می‌تواند برای برطرف کردن کمبود کلسیم مفید باشد.

7- کاهش مقدار کودهای حاوی پتاسیم

بالا بردن میزان پتاسیم در خاک می‌تواند باعث کاهش جذب کلسیم توسط گیاه شود. بنابراین کاهش مقدار کودهای حاوی پتاسیم می‌تواند به جذب بهتر کلسیم توسط گیاه کمک کند.

کودهای مهم حاوی کلسیم

کودهای حاوی کلسیم می‌توانند برای برطرف کردن کمبود کلسیم در گیاهان مفید باشند. برخی از کودهای حاوی کلسیم عبارتند از:

سولفات کلسیم (CaSO4): این کود حاوی 23 درصد کلسیم است و می‌تواند بهبود بافت گیاهان، رشد ریشه‌ها و جذب عناصر غذایی توسط گیاهان را تحریک کند.

نیترات کلسیم (Ca(NO3)2): این کود حاوی 19 درصد کلسیم است و به عنوان یک منبع اصلی نیتروژن برای گیاهان عمل می‌کند. باعث رشد سریع گیاهان و افزایش قابلیت جذب کلسیم توسط گیاه می‌شود.

کربنات کلسیم (CaCO3): این کود حاوی 40 درصد کلسیم است و می‌تواند pH خاک را تنظیم کرده و جذب کلسیم توسط گیاه را بهبود بخشد.

کلرید کلسیم (CaCl2): این کود حاوی 36 درصد کلسیم است و می‌تواند باعث رشد ریشه‌ها و بهبود کیفیت محصول شود.
مهمترین نکته در استفاده از کودهای حاوی کلسیم این است که باید با توجه به نیاز و وضعیت گیاهان، به صورت مناسب و با رعایت دستورالعمل‌های سازنده استفاده شوند.

نحوه استفاده از پودر کربنات کلسیم در کشاورزی

کربنات کلسیم یکی از کودهای حاوی کلسیم است که برای برطرف کردن کمبود کلسیم در خاک مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای استفاده از پودر کربنات کلسیم در کشاورزی، به نکات زیر توجه کنید:

تعیین میزان نیاز گیاهان به کلسیم

برای تعیین میزان نیاز گیاهان به کلسیم، باید از طریق آزمایش خاک و یا بررسی علائم کمبود کلسیم در گیاهان، نیاز کلسیم را تعیین کنید.

تهیه کربنات کلسیم

کربنات کلسیم به صورت پودر قابل دسترسی است و می‌توانید آن را از شرکت معتبر شیمی افسون با شماره تماس زیر تهیه کنید.

برای اطلاع از قیمت پودر کربنات کلسیم با شماره 02144526383 تماس گرفته و سفارش خود را ثبت کنید.

خرید کربنات کلسیم پودری

خرید کربنات کلسیم پودری

تعیین میزان کربنات کلسیم

برای تعیین میزان کربنات کلسیم مورد نیاز برای خاک و گیاهان، باید با توجه به نیاز گیاهان به کلسیم و همچنین ویژگی‌های شیمیایی خاک، میزان مناسب را تعیین کنید.

استفاده از کربنات کلسیم

برای استفاده از کربنات کلسیم، می‌توانید آن را با آب یا کودهای دیگر مخلوط کرده و در اطراف گیاهان پخش کنید. همچنین می‌توانید کربنات کلسیم را با استفاده از دستگاه‌های پاشش خاک و یا دیگر وسایل مشابه در خاک توزیع کنید.

مراقبت از کربنات کلسیم

بعد از استفاده از کربنات کلسیم، باید از مراقبت کافی برای خاک و گیاهان اطراف گیاه اطمینان حاصل کنید. بهتر است کربنات کلسیم را به میزان مناسب و با رعایت دستورالعمل استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × چهار =