تولیدکننده مواد اولیه کامپوزیت و فایبرگلاس
پنجشنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

هاردنر رزین اپوکسی

هاردنر رزین اپوکسی
چکیده این مطلب:

هاردنر رزین اپوکسی، مقاوم و ضدآب هستند که چوب‌ها، فایبرگلاس، فلزات و کامپوزیت‌های ساختاری را به هم چسبانده و پوشش می‌دهند. فهرست این محتوا: پنهان 1) ….

نویسنده: حیدر فیلی منتشر شده در: ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ 979 بازدید

هاردنر رزین اپوکسی، مقاوم و ضدآب هستند که چوب‌ها، فایبرگلاس، فلزات و کامپوزیت‌های ساختاری را به هم چسبانده و پوشش می‌دهند.

هاردنر رزین اپوکسی چیست؟

سیستم‌های اپوکسی عمدتاً برای محافظت در برابر خوردگی و ساخت‌وساز استفاده می‌شود. چسبندگی عالی به بسترهای فلزی و معدنی طیف وسیعی از کاربردها را امکان‌پذیر می‌کند. هاردنر رزین اپوکسی اولین انتخاب برای بسیاری از کاربردها هستند که در آن‌ها چسبندگی و استحکام مکانیکی همراه با الاستیسیته بالا موردنیاز است. درنتیجه سختی گیر به‌طور قابل‌توجهی خواص پوشش پخت شده را تعیین می‌کند.

در ابتدایی‌ترین حالت، نصب پوشش‌های کف اپوکسی شامل ترکیب یک رزین اپوکسی با یک عامل هاردنر است که سپس اجازه داده می‌شود تا قبل از اعمال روی یک بستر بتنی آماده، با یکدیگر واکنش دهند. بسته به سیستم خاص مورداستفاده، رزین پایه اپوکسی ممکن است شفاف یا از قبل رنگ‌دانه شده باشد. برخی از رزین اپوکسی شفاف اپوکسی دارای بسته‌های رنگی سازگار هستند که می‌توانند برای رنگ‌آمیزی سیستم شفاف در محل کار اضافه شوند.

برخی دیگر از اجزای سنگ‌دانه ویژه برای بهبود ویژگی‌های عملکردی خاص مانند مقاومت در برابر ضربه اضافی، مقاومت فشاری یا مقاومت در برابر لغزش استفاده می‌کنند.(هاردنر رزین اپوکسی)

هاردنر رزین اپوکسی

هاردنر رزین اپوکسی

عملکرد هاردنر رزین اپوکسی

رزین های اپوکسی به‌خودی‌خود سیالات بسیار پایداری با ماندگاری نسبتاً طولانی هستند. تنها زمانی که با هاردنر اپوکسی مخلوط شوند می‌توانند به‌درستی عمل کنند. اگر روی زمینی بدون سختی گیر اعمال شود، رزین تقریباً برای مدت نامحدود باقی می‌ماند و نمی‌تواند به یک سیستم کف‌پوش بادوام تبدیل شود.

برخلاف رنگ‌ها که به تبخیر رطوبت متکی هستند تا درنهایت به یک‌لایه نازک تبدیل شوند، یک پوشش کف اپوکسی با انجام یک واکنش شیمیایی کنترل‌شده که بین اجزای هاردنر رزین اپوکسی به‌دقت کالیبره شده اتفاق می‌افتد، به ویژگی‌های حفاظتی با عملکرد بالادست می‌یابد.

هنگامی‌که عناصر مختلف پوشش کف با یکدیگر مخلوط می‌شوند، ممکن است برخی از آن‌ها به القایی نیاز داشته باشند که در آن به مدت 15 تا 30 دقیقه باقی می‌مانند تا به یکدیگر واکنش نشان دهند و اجازه دهند فرآیند شیمیایی قبل از نصب انجام شود. هنوز سیستم‌های دیگر ممکن است عمر گلدانی بسیار کوتاهی داشته باشند که نیاز دارند مایع مخلوط بلافاصله روی بستر بتنی آماده‌شده پخش شود، زیرا باقی ماندن محصول مخلوط به‌عنوان یک جرم در سطل، سرعت واکنش را بیشتر تسریع می‌کند.

هنگامی‌که این اتفاق می‌افتد، ظرف و محتویات می‌توانند بسیار داغ شوند و در برخی موارد حتی درنتیجه فعالیت مولکولی شدید شروع به انتشار دود کنند. درحالی‌که اجزای جداگانه ممکن است برای ماه‌ها یا بیشتر در قفسه نگهداری شوند، پس از مخلوط شدن پوشش هاردنر رزین اپوکسی، پیمانکار ممکن است تنها 15 دقیقه فرصت داشته باشد تا مواد ترکیبی را نصب کند. چندین لایه محصول ممکن است نصب شود، با پوشش بعدی که معمولاً در بازه زمانی 4 تا 12 ساعت در یک پنجره روکش مجدد اعمال می‌شود. روش کاربرد ممکن است بر اساس ترکیب شیمیایی فرمول خاص، ضخامت و زمان پخت متفاوت باشد.

رزین و هاردنرهای اپوکسی، یک اپوکسی همه‌کاره را تشکیل می‌دهند که می‌تواند برای همه‌چیز از تعمیرات اساسی و طولانی‌مدت گرفته تا ساخت کامپوزیت‌های با کارایی بالا استفاده شود.

هنگامی‌که با نسبت مخلوط مناسب مخلوط شوند، رزین اپوکسی و هاردنر به جامد پلاستیکی با استحکام بالا در دمای 72 درجه فارنهایت تبدیل می‌شوند. پلاستیک به‌دست‌آمده به‌شدت به طیف وسیعی از مواد ازجمله چوب، فایبرگلاس و سایر مواد تقویت‌کننده و فلزات می‌چسبد. از میان طیف وسیعی از هاردنرها و افزودنی‌ها، ویژگی‌های جابجایی و خواص فیزیکی مخلوط اپوکسی خود را متناسب با شرایط کاری و کاربرد پوشش یا اتصال خاص خود انتخاب کنید.

رزین اپوکسی در دو قسمت وجود دارد: رزین و هاردنر. مخلوط کردن رزین و هاردنر باهم باعث واکنش شیمیایی بین این دو می‌شود و آن‌ها را از مایع به جامد تبدیل می‌کند. اندازه‌گیری دقیق و اختلاط کامل برای اطمینان از اینکه رزین اپوکسی شما به‌درستی عمل می‌کند ضروری است.

سه مرحله ساده برای اندازه‌گیری و مخلوط کردن هاردنر رزین اپوکسی برای اطمینان از ریختن کامل وجود دارد:

تعیین کنید که چه مقدار رزین اپوکسی نیاز دارید.

رزین و هاردنر را با دقت اندازه‌گیری کنید.

به مدت 3 دقیقه کاملاً مخلوط‌کنید و هنگام هم زدن کناره‌ها و کف آن را بتراشید.

آرترسین یک رزین اپوکسی با براقیت بالا است که به‌طور خاص برای ارائه آثار هنری طراحی‌شده است.

مرحله 1: تعیین کنید که چه مقدار آرت رزین نیاز دارید.

مرحله 2: آرت رزین خود را به‌دقت اندازه‌گیری کنید.

آرت رزین یک رزین اپوکسی 1:1 است و برای کاتالیز و پخت به مقادیر مساوی از رزین و هاردنر نیاز دارد. بعدازاینکه سطح کار خود را آماده کردید و مشخص کردید چه مقدار آرت رزین نیاز دارید، مقدار دقیق حجمی رزین و هاردنر را در یک فنجان پلاستیکی با خطوط اندازه‌گیری به‌خوبی مشخص‌شده بریزید.

اندازه‌گیری دقیق! افزودن بیش‌ازحد هاردنر رزین اپوکسی واکنش شیمیایی را تغییر می‌دهد و مخلوط به‌درستی عمل نمی‌کند.

مرحله 3: آرت رزین خود را به مدت 3 دقیقه مخلوط‌کنید.

هنگامی‌که مقادیر صحیح رزین و هاردنر را اندازه‌گیری کردید، ادامه دهید و آن‌ها را مخلوط‌کنید. باید کاملاً مخلوط‌کنید، حداقل برای 3 دقیقه کامل. در حین مخلوط کردن، کناره‌ها و کف ظرف را بخراشید. رزینی که به‌طور نامناسب مخلوط شده به طرفین و پایین چسبیده است، کاتالیز نمی‌شود و درنتیجه درمان نمی‌شود و لکه‌های چسبنده‌ای در رزین شما باقی می‌ماند که سفت نمی‌شوند.

اگر حباب ظاهر شد، نگران نباشید…

شما می‌توانید به‌راحتی و به‌طور مؤثر پس از ریختن و پخش رزین با استفاده از مشعل، آن‌ها را از بین ببرید.

پس از مخلوط کردن، حدود 45 دقیقه فرصت دارید تا رزین و حباب‌های مشعل را پخش‌کنید تا شروع به غلیظ شدن و خشک شدن کند.

هاردنر اپوکسی| هاردنر رزین اپوکسی

هاردنر اپوکسی| هاردنر رزین اپوکسی

نگهداری هاردنر رزین اپوکسی

هاردنر رزین اپوکسی را در دمای اتاق نگهداری کنید. ظروف را بسته نگه‌دارید تا از آلودگی جلوگیری شود. با ذخیره‌سازی مناسب، رزین اپوکسی و هاردنرها باید برای سالیان طولانی قابل‌استفاده باقی بمانند. پس از مدت طولانی نگهداری، دقت اندازه‌گیری پمپ‌های اپوکسی خود را بررسی کنید. یک دسته کوچک اپوکسی (3 بار پمپ رزین و 3 بار پمپ هاردنر) مخلوط‌کنید، یک دقیقه کامل هم بزنید و مخلوط‌کنید. اپوکسی باید در بازه زمانی ذکرشده در قوطی هاردنر برای دمای محیط کار شما به یک ماده جامد تبدیل شود؛ که به شما امکان می‌دهد بدانید که رزین اپوکسی و هاردنر شما آلوده نشده است و برای استفاده در پروژه شما مناسب است

باگذشت زمان، رزین اپوکسی کمی ضخیم می‌شود، بنابراین در هنگام مخلوط کردن نیاز به مراقبت بیشتری دارد. چرخه‌های مکرر انجماد/ذوب در طول ذخیره‌سازی ممکن است باعث کریستالیزه شدن رزین شود. اگر این اتفاق افتاد، به‌سادگی قوطی رزین را تا 125 درجه فارنهایت گرم‌کنید و هم بزنید تا کریستال‌ها حل شوند.

هاردنر رزین اپوکسی ممکن است با افزایش سن تیره شوند، اما خواص فیزیکی خشک‌شده تحت تأثیر رنگ قرار نمی‌گیرند. اگر می‌خواهید از هاردنرهای بسیار قدیمی و جدید در همان پروژه استفاده کنید، در صورت شفاف بودن، از تغییر رنگ احتمالی آگاه باشید.

پخش و مخلوط کردن هاردنر رزین اپوکسی

بسیار مهم است که رزین اپوکسی و هاردنر را با نسبت صحیح توزیع کنید. تغییر مقدار سختی گیر سرعت پخت را کنترل نمی‌کند. در عوض، یک مخلوط اپوکسی ایجاد می‌کند که هرگز نمی‌تواند به‌طور کامل درمان شود و خواص فیزیکی بسیار کاهش می‌یابد.

اپوکسی را می‌توان با دقت حجم یا وزن اندازه‌گیری کرد. اطلاعات نسبت مخلوط روی برچسب هاردنر و برگه‌های اطلاعات فنی ما موجود است.

برای اندازه‌گیری حجم رزین و هاردنر، هر جزء را در یک ظرف صاف مانند دیگ همزن بریزید.

هنگام مخلوط کردن، اپوکسی را حداقل به مدت دو دقیقه هم بزنید تا مطمئن شوید که کاملاً مخلوط شده است. در دماهای سردتر، باید اپوکسی را مدت بیشتری مخلوط‌کنید. هنگام مخلوط کردن، کناره‌ها، پایین و گوشه‌های داخلی ظرف را بخراشید تا از مخلوط شدن کامل اطمینان حاصل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + سیزده =